Sökning: "Språkdidaktik"

Visar resultat 16 - 20 av 221 uppsatser innehållade ordet Språkdidaktik.

  1. 16. ”Det har blivit ett helt annat arbete - det är ett nytt yrke, tycker jag.” : En kvalitativ studie om SFI-lärares upplevelser av undervisning under pandemin.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Marie Kollberg; [2021]
    Nyckelord :SFI; distansundervisning; fjärrundervisning; pandemi; digitalisering;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva lärares erfarenheter och uppfattningar om coronapandemins påverkan på SFI-undervisningen. Genom en kvalitativ forskningsansats och semistrukturerade intervjuer med fyra SFI-lärare studeras och analyseras vilka konsekvenser som pandemin haft för lärarnas arbetssätt och deras elevers lärandemöjligheter. LÄS MER

  2. 17. Fjärrundervisning och andraspråkselevers språkutveckling : Lärarperspektiv på fjärrundervisning i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Andjela Hrnjez; [2021]
    Nyckelord :Fjärrundervisning; språkutveckling; digitala verktyg; stöttning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur gymnasielärare upplever att elever i svenska som andraspråk har utvecklats språkmässigt när undervisningen övergick från fysisk klassrumsundervisning till fjärrundervisning, det vill säga att undervisningen bedrivs digitalt. Föreliggande studie utgår från en kvalitativ ansats där tre gymnasielärare i svenska som andraspråk har intervjuats. LÄS MER

  3. 18. "Förlåt mig, jag kan inte." : Pragmatisk kompetens vid avböjande hos vuxna andraspråksinlärare på sfi.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Annsofie Engborg; [2021]
    Nyckelord :pragmatisk kompetens; avböjande; talhandling; artighet i ett andraspråksperspektiv; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker pragmatisk kompetens hos vuxna interimspråkstalare med syfte att studera hur de uttrycker sig när de avböjer ett erbjudande, en inbjudan och en vädjan. Studien lutar sig mot Celce-Murcias (2008) modell av kommunikativ språkförmåga där pragmatisk kompetens innefattar förmågan att uttrycka sig på ett för situationen, mottagaren och intentionen adekvat sätt. LÄS MER

  4. 19. Språkanvändning och språkideologier bland elever på språkintroduktion : En kvalitativ småskalig studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Adis Fazlji; [2021]
    Nyckelord :Språkideologier; språkintroduktion; språkporträtt; semistrukturerade intervjuer; Bakhtin;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka språkanvändning och språkideologier i och utanför skolan bland flerspråkiga elever som läser på språkintroduktion. Frågeställningen var 1) Hur porträtterar flerspråkiga elever sin språkanvändning i en skolkontext och vilka språkideologier kan identifieras? 2) Hur porträtterar flerspråkiga elever sin språkanvändning utanför en skolkontext och vilka språkideologier kan identifieras? 3) Vilka skillnader och likheter finns i elevers språkanvändning och språkideologier beroende på kontext? Metoden bestod av att eleverna först färglade två språkporträtt för respektive kontext och sedan genomfördes en semistrukturerad intervju med dem. LÄS MER

  5. 20. Enseñanza tradicional o comunicativa en Suecia : Un estudio sobre la coherencia entre la enseñanza de la gramática y el currículo de idiomas modernos sueco.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Karla Garrido; [2021]
    Nyckelord :språkdidaktik; moderns språk; spanska; läroplan; grammatik; traditionellt; kommunikativ;

    Sammanfattning : Resumen Este estudio se dedica a investigar si la enseñanza demostrada por los docentes, comentarios de alumnos y al igual que el contenido de un manual escolar es tradicional o comunicativo en su acercamiento, haciendo una revisión del contenido de siete estudios.  Por lo tanto, se quiere investigar si lo que se enseña y el método aplicado tiene un enfoque comunicativo y al mismo tiempo es coherente con el currículo sueco. LÄS MER