Sökning: "Språkdidaktik"

Visar resultat 6 - 10 av 221 uppsatser innehållade ordet Språkdidaktik.

  1. 6. ”De viktigaste diskussionerna blir i det vardagliga.” : En undersökning om SFI-rektorers uppfattningar om sina organisatoriska förutsättningar att leda kompetensutveckling.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Sara Utku; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; SFI; organisatoriska förutsättningar; SFI-rektorer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka SFI-rektorers uppfattningar om sina organisatoriska förutsättningar att leda SFI-lärares individuella, kollegiala och kollektiva lärande i relation till utbildningens specifika krav på lärares pedagogiska och didaktiska kompetens. Metod för datainsamling har varit semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fem SFI-rektorer. LÄS MER

  2. 7. Språk och yrke i kombination : En studie av undervisning i svenska som andraspråk inom kombinerade språk- och yrkesutbildningar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Åsa Wikström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Perinteisiä satuja vastakarvaan lukemassa : Normikriittiset satukuvakirjat osana sukupuolisensitiivistä kirjallisuuskasvatusta ruotsalaisessa ala-asteen koulussa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Mikko Honkala; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; könsroller; modersmålsundervisning; motströmsläsning; motståndsläsning; normkritisk pedagogik; resisting reading; sagor;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur motståndsläsning eller motströmsläsning (resisting reading) kan användas som verktyg i tolkning av tre svenskspråkiga normkritiska sagobilderböcker; Alexander Janssons, Sofia Jensfeldts och Silvy Strands Rödluvan (2018), Askungen (2018) och Skönheten & Odjuret (2021). Dessa tre sagobilderböcker ingår i Moderna sagor-serien som publicerats av OLIKA förlag AB. LÄS MER

  4. 9. Grammatik för att stärka språket : Lärares språkdidaktiska metoder för att undervisa elever i årskurs 4-6 i svensk grammatik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Criddle Sikrot; Evelina Ekstrand; Amanda Söderholm; [2022]
    Nyckelord :Grammatikundervisning; arbetsmetoder; strategier; svensklärare; språkutveckling; grammatikdidaktik; språkdidaktik; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Vi behöver språkliga strukturer för att fungera i ett samhälle där vår dagliga kommunikation sker via språk i olika kontexter och ofta publikt i flera medier. Människan påverkas av mediers språkbruk och språkanvändning, därav blir skolans inverkan på elever språkutveckling avgörande. LÄS MER

  5. 10. Translanguaging in the English classroom : A study examining young learners’ attitudes and perceptions of translanguaging in the English classroom.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Krystal Harris; [2021]
    Nyckelord :Translanguaging; L1; L2; EFL; grades 7-9; English teaching; attitudes; age; proficiency.; Transspråkande; L1; L2; EFL; åk 7-9; engelska undervisning; attityder; uppfattningar; ålder; färdighet.;

    Sammanfattning : Many studies show that language learners see the benefits of using their first language in order to learn second or subsequent languages, while they also see some disadvantages. This reflects dominant ideas in language learning about the importance of keeping languages separate. LÄS MER