Sökning: "Språkdidaktik"

Visar resultat 11 - 15 av 221 uppsatser innehållade ordet Språkdidaktik.

  1. 11. Voy a escuchar el silencio : Att välja låtttexter till undervisningen genom läsbarhetsmetoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Frida Alatalo; [2021]
    Nyckelord :Läsbarhet; förkunskaper; läsförståelse; språkdidaktik; spanska; musik; grammatik; ordkunskap; huvudverb; semantik.;

    Sammanfattning : In a classroom context, the readability of a text can be measured in many ways; one of them is to study the set of words and grammar in the text, and decide if they are a part of a student´s linguistic knowledge. This study concentrates on investigating the method for measuring readability when it comes to choosing a text for students learning advanced Spanish. LÄS MER

  2. 12. Tasks in English workbooks : An analysis of task types in workbooks for the English subject in the ninth grade

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Rayan Dandache; [2021]
    Nyckelord :Tasks; task-types; skills; workbooks; English as a second language; uppgifter; uppgiftstyper; kompetenser; Engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : The study aimed to find out and compare what skills and task-types that could be found in two workbooks for the ninth grade in English as a second language in Sweden. The research was conducted using a quantitative content and text analysis in order to compare two workbooks and categorize their tasks into production and interaction skills and task-types. LÄS MER

  3. 13. Skönlitteraturens roll i gymnasiekursen svenska som andraspråk 2 : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anna-Maria Peter; [2021]
    Nyckelord :Skönlitteratur; undervisning; gymnasiet; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Undersökningen i studien bygger på en fenomenologisk kvalitativ grund. Studien ger inga rätta svar utan presenterar tre olika gymnasielärares uppfattningar om fenomenet skönlitteratur i kursen svenska som andraspråk 2. LÄS MER

  4. 14. Bedömningssamtal i ämnet modersmål : En fallstudie i två modersmålsenheter i pandemitider

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Susanna Caliolo; [2021]
    Nyckelord :Sambedömning; modersmål; social moderation; bedömningspraktiker; Queensland-modellen;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar bedömningssamtal i ämnet modersmål, i två olika modersmålsenheter. Dessa bedömningssamtal genomfördes med behöriga och obehöriga lärare inför betygssättning för att stödja de icke-behöriga lärarna och öka deras bedömningskompetens, vilket förväntas leda till ökad samstämmighet i tolkningen av elevernas prestationer. LÄS MER

  5. 15. Andraspråkselevers uppfattning av undervisning i ämnet engelska : Problematik i möte med ett tredjespråk i undervisningen i ämnet engelska

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Raya Kadhem; [2021]
    Nyckelord :andraspråkselever; engelska; tredjespråksinlärning; svårigheter; flerspråkighet; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att få djupare kunskap om vilka delar av ämnet engelska som upplevs som svåra för andraspråkselever. Undersökningen gjordes på andrapsråkselever i årskurs nio. LÄS MER