Sökning: "Språkdidaktik"
Visar resultat 11 - 15 av 221 uppsatser innehållade ordet Språkdidaktik.
11. Voy a escuchar el silencio : Att välja låtttexter till undervisningen genom läsbarhetsmetoden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : In a classroom context, the readability of a text can be measured in many ways; one of them is to study the set of words and grammar in the text, and decide if they are a part of a student´s linguistic knowledge. This study concentrates on investigating the method for measuring readability when it comes to choosing a text for students learning advanced Spanish. LÄS MER
12. Tasks in English workbooks : An analysis of task types in workbooks for the English subject in the ninth grade
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : The study aimed to find out and compare what skills and task-types that could be found in two workbooks for the ninth grade in English as a second language in Sweden. The research was conducted using a quantitative content and text analysis in order to compare two workbooks and categorize their tasks into production and interaction skills and task-types. LÄS MER
13. Skönlitteraturens roll i gymnasiekursen svenska som andraspråk 2 : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Undersökningen i studien bygger på en fenomenologisk kvalitativ grund. Studien ger inga rätta svar utan presenterar tre olika gymnasielärares uppfattningar om fenomenet skönlitteratur i kursen svenska som andraspråk 2. LÄS MER
14. Bedömningssamtal i ämnet modersmål : En fallstudie i två modersmålsenheter i pandemitider
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Denna studie fokuserar bedömningssamtal i ämnet modersmål, i två olika modersmålsenheter. Dessa bedömningssamtal genomfördes med behöriga och obehöriga lärare inför betygssättning för att stödja de icke-behöriga lärarna och öka deras bedömningskompetens, vilket förväntas leda till ökad samstämmighet i tolkningen av elevernas prestationer. LÄS MER
15. Andraspråkselevers uppfattning av undervisning i ämnet engelska : Problematik i möte med ett tredjespråk i undervisningen i ämnet engelska
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att få djupare kunskap om vilka delar av ämnet engelska som upplevs som svåra för andraspråkselever. Undersökningen gjordes på andrapsråkselever i årskurs nio. LÄS MER