Sökning: "Engelska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 130 uppsatser innehållade orden Engelska som andraspråk.

  1. 1. Bildstöd - en litteraturstudie : Hur kan användning av bildstöd i grunskolan påverka elevers språkinlärning i ämnet engelska?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Hansen; Ida Rönnkvist; Sanna Larsson; [2024]
    Nyckelord :Andraspråk; bildstöd; engelska; kommunikationsförmåga; språkinlärning;

    Sammanfattning : Vi har observerat att forskning kring bildstöd i relation till inlärning av det engelska språket, oftast framhäver bildstödets funktion i kombination med läsförståelse och ordförståelse. Vi anser därför att det finns en brist på omfattande forskning som undersöker hur bildstöd kan påverka elevers engelska kommunikativa förmåga som helhet i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Pleasure reading for development of English as a second language : Pleasure reading at home and its effects in the English classroom. How pleasure reading in English can improve children’s comprehension of and proficiency in English as a second language.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Moberg; [2023]
    Nyckelord :English; Swedish; grades 4 to 6; English as a second language; language development; reading; pleasure reading; reading for language acquisition; language learning; Engelska; svenska; årskurs 4 till 6; engelska som andra språk; språkutveckling; läsning; nöjesläsning; läsning för språkinlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : This study aims to find an understanding of how pleasure reading outside of a classroom context can assist in the development of English as a second language. The study primarily seeks to examine what teachers and parents say about how the access to and active reading of English books in children’s home environment can benefit their language skills development in the classroom, and this has been done through qualitative interviews. LÄS MER

  3. 3. Investigating reading comprehension in Reading While Listening and the relevancy of The Voice Effect

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Edvin Hedenström; Axel Barck-Holst; [2023]
    Nyckelord :RWL; Reading-while-listening; Multimedia learning; Multimodal Learning; TTS; text-to-speech; reading comprehension;

    Sammanfattning : Various forms of multimedia learning have been shown to aid learners time and time again. One form of multimedia learning that has not been thoroughly studied is reading while listening (RWL). This is especially the case when it comes to the immediate impacts on reading comprehension from practising RWL. LÄS MER

  4. 4. Idrottslärares uppfattningar om arbetet med språklig stöttning i ämnet idrott och hälsa för elever med svenska som andraspråk

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Bock; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; svenska som andraspråk; sociokulturellt perspektiv; transspråkande; den proximala utvecklingszonen; stöttning;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur några högstadielärare i ämnet idrott och hälsa upplever behovet av språklig stöttning i ämnet, och vilka tillvägagångssätt lärarna uttrycker att de tillämpar i arbetet med språklig stöttning i idrottsundervisningen med ett primärt fokus på andraspråkselever. Studien genomfördes i form av en intervjustudie där åtta idrottslärare utspridda i tre olika regioner har intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Representations of Culture in ESL Textbooks for Young Learners

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stefan Grunnlid; [2023]
    Nyckelord :Cultural representations; learner textbooks; ESL textbooks;

    Sammanfattning : In both LGR 11 and LGR 22 (Skolverket, 2019; Skolverket, 2022) Skolverket prescribes that those students within the English subject should be given opportunities to learn about the culture in different English-speaking areas. The researcher therefore investigated the extent to which the culture of different English-speaking countries is represented in ESL textbooks. LÄS MER