Sökning: "moderns språk"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden moderns språk.

  1. 1. Enseñanza tradicional o comunicativa en Suecia : Un estudio sobre la coherencia entre la enseñanza de la gramática y el currículo de idiomas modernos sueco.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Karla Garrido; [2021]
    Nyckelord :språkdidaktik; moderns språk; spanska; läroplan; grammatik; traditionellt; kommunikativ;

    Sammanfattning : Resumen Este estudio se dedica a investigar si la enseñanza demostrada por los docentes, comentarios de alumnos y al igual que el contenido de un manual escolar es tradicional o comunicativo en su acercamiento, haciendo una revisión del contenido de siete estudios.  Por lo tanto, se quiere investigar si lo que se enseña y el método aplicado tiene un enfoque comunicativo y al mismo tiempo es coherente con el currículo sueco. LÄS MER

  2. 2. I brist på ett gemensamt språk : Att som sjuksköterska kommunicera amningsstöd över språkbarriär – en kvalitativ enkätstudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Sofia Merrill; Karolina Örnberg; [2017]
    Nyckelord :breastfeeding support; communication; communication barriers; communication skills; cultural competency; interpreter; language barriers; nurse-patient relations; nursing role; qualitative content analysis; amningsstöd; kommunikation; kommunikationsfärdigheter; kommunikationshinder; kulturell kompetens; kvalitativ innehållsanalys; sjuksköterskans roll; sjuksköterska-patientrelationer; språkbarriär; tolk;

    Sammanfattning : Syfte: Att belysa sjuksköterskors upplevelser av kommunikation vid amningsstöd till icke svensktalande mödrar. Bakgrund: Amningsstöd är en viktig faktor för att långvarig amning av spädbarn ska fungera. Fungerande kommunikation krävs för att nå ett lyckat resultat av amningsstödet. LÄS MER

  3. 3. Musiken, ett konstruerat beteende? : En kvalitativ studie om hur känslor framkallas genom musiklyssnande.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Thomas Finneman; [2017]
    Nyckelord :Musik; psykologi; Musikaliska element; musikpsykologi; Hjärnan; känslor; evolution.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få en djupare förståelse för hur musiken skapar känslor hos oss människor. En kvalitativ enkät har genomförts där respondenterna fick besvara vilka musikval de gör för att framkalla ett visst sinnestillstånd men också besvara ett lyssningstest med sex låtar där de skulle välja en känsla som väcktes hos dem. LÄS MER

  4. 4. ¿Reflejan las metas o no? : Un análisis de tres libros de texto de ELE del instituto sueco y el reflejo en ellos del plan de curso para lenguas extranjeras de GY11 y del Marco Común Europeo de Referencias para lenguas

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Julia Hollertz; [2016]
    Nyckelord :Textbook analysis; courseplan; GY11; Common European Framework of Reference for languages; questionnaire; the aspect of oral interaction; the cultural aspect; Análisis de libros de texto; plan de curso; GY11; Marco Común Europeo de Referencias para lenguas; encuesta; el aspecto de la interacción oral; el aspecto cultural;

    Sammanfattning : When it comes to the foreign language teaching in Sweden, there are, amongst others,  two recommendation direction documents that serve as help and support to achieve an appropriate acquisition and teaching of the foreign language. These documents are the courseplan for foreign languages by GY11 that is established by the Swedish department of education and the Common European Framework of Reference for languages, that’s been written by the European Council. LÄS MER

  5. 5. La competencia comunicativa en ELE - análisis de un manual escolar en relación con el plan de estudios de lenguas modernas

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Carina Larsson; [2012-06-20]
    Nyckelord :la enseñanza comunicativa; la competencia comunicativa; el enfoque de aprendizaje;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka den språksyn som präglar spanskundervisningen inom den svenska gymnasieskolan. Studien består i att analysera en lärobok, Caminando 4 (Waldenström m fl 2007, reviderad), för att ta reda på om den språksyn som läroboken har står i samklang med den språksyn som kursplanen för moderns språk (Skolverket, 2011) och tidigare forskning inom undervisning av främmande språk förespråkar. LÄS MER