Sökning: "Standardkrig"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Standardkrig.
1. Strategival vid standardkrig - En fallstudie på den svenska mobila betalningsmarknaden
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ett företags branschursprung och interna styrkor påverkar dess strategier när de går in i ett standardkrig. Studien tar en abduktiv ansats där en fallstudie genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer på den svenska mobila betalningsmarknaden. LÄS MER
2. Standardkrig - Komplementföretagens ovissa marknad
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka den pågående striden om nästa generations DVD-format, med särskild fokus på vilken typ av osäkerhet mindre svenska komplementföretag utsätts för i samband med standardkriget och hur de kan positionera strategiskt i förhållande till den. Metod: Uppsatsen har en abduktiv metod och bygger på kvalitativa intervjuer med fallföretag som utgörs av mindre komplementföretag som påverkas av det pågående standardkriget om nästa generations DVD. LÄS MER
3. STRATEGIER FÖR PREMARKET COMPETITION, EN STUDIE OM STANDARDKRIGET FÖR OPERATIVSYSTEM FÖR MOBILTELEFONER
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad förståelse för hur företag agerar i en premarket competition situation genom att identifiera de strategier företag använder sig av. Detta ska ske genom att undersöka det pågående standardkrig som utspelas mellan operativsystem för mobiltelefoner på mobiltelefonmarknaden. LÄS MER
4. Coding Technologies etablering av de jure standard
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med studein är att studera Coding Technologies och hur det som litet företag har etablerat en högteknologisk standard på en marknad dominerad av stora aktörer. Resultatet av detta ska vara att identifiera viktiga faktorer och visa på strategier ett litet företag kan använda i denna situation. LÄS MER