Sökning: "Suzana Man"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Suzana Man.

  1. 1. Barns delaktighet och inflytande i förskolans vardag – ”vad är den här till?” : En kvalitativ observationsstudie om barns delaktighet och inflytande utifrån Shiers delaktighetsmodell

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Suzana Lukic; Maija Rapeli Andersson; [2024]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; pedagogernas förhållningssätt; makt; Shiers delaktighetsmodell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogernas bemötande till hur barn gör för att få delaktighet och inflytande. Studien genomfördes med deltagande observationer där de insamlade materialet tolkades utifrån Shiers delaktighetsmodell. LÄS MER

  2. 2. Concept cartoons som diskussionsunderlag i NO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelina Sandström; Suzana Ristic; [2016]
    Nyckelord :Concept cartoons; cumulative talk; disputational talk; exploratory talk; gruppdiskussion; NO-undervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att få en djupare förståelse för hur concept cartoons påverkar elevers gruppdiskussioner och bidrar till deras lärande i NO-undervisningen. Eftersom vår utbildning inriktar sig mot elever i årskurs F-3, har vi valt att återspegla detta i vår studie. LÄS MER

  3. 3. Åtgärdsprogram - eller vad det nu heter, en studie ur föräldraperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Suzana Bilajac; [2012-01-30]
    Nyckelord :föräldrar; åtgärdsprogram; upplevelse; kompensatoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte För många barn är skolan en plats fylld av lagom svåra utmaningar. För de barn som inte kan möta skolans krav utan anpassningar, upprättas åtgärdsprogram. Undersökningar som gjorts tidigare gällande åtgärdsprogram har haft ett lärar- eller elevperspektiv som fokus. LÄS MER

  4. 4. LTG och Storbok

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Suzana Trpkovska; Nathalie Qvarnström; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett av våra syften med arbetet har varit att införskaffa oss en djupare förståelse för LTG och Storboksmetoden.Vi anser att förståelsen behövs för att kunna skapa möjligheter inom läs- och skrivinlärning för våra kommandeelever i framtiden. LÄS MER

  5. 5. Man måste ju vara alldeles säker om man ska anmäla

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Suzana Shala; [2008]
    Nyckelord :Barn som far illa; förskolepedagoger; anmälningsskyldighet;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att fördjupa mig kring hur personalen på några förskolor resonerar kring sin skyldighet att anmäla när de misstänker att ett barn far illa. Utifrån detta vill jag förstå om personalen upplever några svårigheter med anmälningsplikten, för att därmed känna till vilka dessa svårigheter kan vara. LÄS MER