Sökning: "Svenskämnet som demokratiämne"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Svenskämnet som demokratiämne.
1. Sexualitet, samtycke och relationer i svenskämnet : en intervjustudie med svensklärare i årskurs 7–9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Under hösten 2022 kommer den nya läroplanen att träda i kraft, vilket bland annat innebär nya formuleringar kring ämnesområdet sexualitet, samtycke och relationer som ska implementeras i alla skolämnen. Syftet med föreliggande studie var att bidra med kunskap om hur dessa nya formuleringar kan komma att påverka svenskämnet och svenskundervisningen i grundskolans senare årskurser. LÄS MER
2. Svenska som demokratiämne : Elever i en flerspråkig förstaklass talar om demokratiskarättigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studie är att undersöka vilka uppfattningar elever i år 1 har om fyraroller om demokrati som ska styra svenskundervisningen: rätten att uttryckasig, rätten till språket, rätten till mångkulturalitet och rätten till källkritiskttänkande. Elever i en flerspråkig förstaklass besvarar frågor om dessa rättigheter, och elevernas svar analyseras enligt så kallad systemisk-funktionellgrammatik. LÄS MER
3. Redo för svenskundervisning i årskurs 4-6? : En jämförande analys av kursplaner i svenska på lärarutbildningar med inriktning 4–6 i förhållande till kursplanen i svenska i Lgr11.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att analysera Sveriges 19 lärosätens kursplaner för ämnet svenska i årskurs 4–6 samt jämföra dessa med lgr11s läroplan. Studien syftar till att belysa hur ämnet svenska framställs i kursplaner på svenska lärarutbildningar med inriktning mot årskurs 4–6 i grundskolan, samt till att analysera förhållandet mellan dessa kursplaner och kursplanen i svenska (Lgr11) med avseende på det ämnesinnehåll som beskrivs. LÄS MER
4. Går det att lita på våra läromedel? : En läromedelsanalys i svenska för årskurs 6 utifrån det centrala innehållet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att analysera läromedels innehåll för årskurs 6, i förhållande till svenskämnets centrala innehåll för årskurs 4-6 i Lgr11 och i relation till de fyra ämneskonceptionerna i svenska. De frågeställningar som studien utgår ifrån är: 1) Hur fördelas det centrala innehållet i svenska i läromedel? 2) Hur representeras det centrala innehållet i läromedelsuppgifterna? De teoretiska ramarna för studien är fyra ämneskonceptionerna i svenska som utgörs av färdighetsämnet, litteraturhistoriska ämnet, erfarenhetspedagogiska ämnet och svenska som demokratiämne. LÄS MER
5. Grundskolans svenskämne : En systematisk litteraturstudie om svenskämnet som demokratiämne
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur demokratiundervisningen i svenskämnet beskrivs i aktuell forskning. Studien har genomförts som en systematisk litteraturstudie där studiens två forskningsfrågor har haft huvudrollen, nämligen frågan om vilken roll demokratiundervisning har i svenskämnet och frågan om hur lärare och elever ser på demokratiuppgiften. LÄS MER