Sökning: "Svenska i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 858 uppsatser innehållade orden Svenska i förskolan.

  1. 1. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Shene Bolvardi; Sara Engström; Martina Olsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; fysisk högläsning och digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskolan Ett utvecklingsarbete baserat på språksamlingar utifrån videoobservation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Senka Dzihan; Hanna Svensson; [2024-02-29]
    Nyckelord :delaktighet; flerspråkighet; kommunikation; lärmiljö; språkstimulans;

    Sammanfattning : Frågeställningar som skulle besvaras var hur pedagogerna kan arbeta för att stötta verbalspråksutvecklingen i samlingen samt hur de kan arbeta för att möjliggöra att flerspråkiga barn blir mer delaktiga och inkluderade under samlingen. För att ge barnen det svenska språkstöd som de har rätt till måste man se till hur pedagogerna i förskolan arbetar och tänka utifrån detta. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En kvalitativ studie om pedagogers metoder och tillvägagångssätt, och deras roll i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Pernilla Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Multilingualism; language development; approach; pedagogues and preschool.; Flerspråkighet; språkutveckling; förhållningssätt; pedagoger och förskola.;

    Sammanfattning : This study is about language development in multilingual children. The purpose of this qualitative study is to highlight how the pedagogues in the preschool describe how they support and challenge the children in their language development. The method used is semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares syn på flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ayan Abokar Shire; Beolona Lajq; [2024]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; förskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares syn på det språkutvecklande arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Studien tar även sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet med centrala begrepp som kommunikation och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  5. 5. Musikens tillgänglighet i förskolor från norr till söder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Karina Ferreira; Julia Nilsson; [2024]
    Nyckelord :digitala medier; fri lek; förskola; kulturupplevelse; musikaktiviteter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Med anledning av att ingen riksomfattande forskning gjorts över i vilken form samt hur frekvent förskolebarn i Sverige får del av musik under sin utbildning, har vi valt att utföra denna studie. Syftet med studier är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera musikens tillgänglighet på förskolor i Sverige. LÄS MER