Sökning: "Swedish Gambling Market"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden Swedish Gambling Market.

  1. 1. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Karlsson; Sebastian Sääker; [2023]
    Nyckelord :Advertising; Legitimation strategies; Gambling; and Gambling addiction; Reklam; Legitimeringsstrategier; Spelande och Spelberoende;

    Sammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER

  2. 2. State-Sponsored Gambling Advertising

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Otto Lundbergh; Oliver Ohlin; [2023]
    Nyckelord :Swedish Gambling Market; Gambling Advertising; Svenska Spel; Share of Voice;

    Sammanfattning : Gambling in Sweden is increasing and is a large issue for both individuals and the state. The largest actor on the Swedish market is the state-owned company Svenska Spel which offers gambling services online and with a monopoly runs casinos and physical slot machines. To promote their games, Svenska Spel advertises through multiple channels. LÄS MER

  3. 3. Den svenska idrottspolitiken som blev föremål för spelmarknaden : En studie om historiska bildningar och sociala konstruktioner utav den historiska och samtidens idrott- och spelpolitik i Sverige

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Kim Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to understand the structure and governance of sports and gambling policy that has been applied in Sweden. Furthermore, the aim is to examine who has had power and who has power in the contemporary design of sports and gambling policy, based on archaeological and genealogical perspectives and technologies of power. LÄS MER

  4. 4. Sveriges åtgärder mot matchfixning : En institutionell naivitet eller ett genialiskt arbete?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Kim Svensson; [2022]
    Nyckelord :Matchfixning; åtgärder; korruption; idrottslig brottslighet; reglering; spelpolitik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate what research suggests is the most effective approach to combating match-fixing. Furthermore, the study aims to describe how the sports movement and institutions in Sweden work to combat match-fixing. Finally, the design of match-fixing is examined from research and theoretical perspectives. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingen av spelbolags kommunikation av CSR på Twitter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kasper Thorslund; Leonard Broström; [2022]
    Nyckelord :CSR; marketing; gambling; spellag 2018:1138 ; Twitter; CSR; marknadsföring; omsorgsplikten; spelbolag; spellag 2018:1138 ; Twitter;

    Sammanfattning : Spelmonopolet slopades när spellag (2018:1138) trädde i kraft 2019. Nu har alla spelbolag möjlighet att ansöka om en licens för att kunna bedriva spel och marknadsföring till de svenska konsumenterna. Med denna spellag så har en mängd nya ansvar och krav tillkommit för spelbolagen. LÄS MER