Sökning: "TIMSS resonemang"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden TIMSS resonemang.

  1. 1. Kooperativt lärande och dess inverkan på matematiska prestationer och resonemangsförmåga under grundskolans tidiga år. : En systematisk litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Glittmark; Frida Hansen; Elinor Filén Wessberg; [2023]
    Nyckelord :mathematics; cooperative learning; reasoning; problem solving; matematik; kooperativt lärande; resonemang; problemlösning;

    Sammanfattning : This systematic literature review aimed to investigate what previous research showed regarding cooperative learning methods on students' performance and reasoning skills in mathematics. This is because international surveys such as the Program for International Student Assessment (PISA) and Trends In International Mathematics and Science Study (TIMSS) have shown low results. LÄS MER

  2. 2. Känslan säger att det är lika stor sannolikhet : Lärarstudenters kunskaper och uppfattningar om det matematiska området sannolikhetslära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Blennborn; [2021]
    Nyckelord :Mathematics; Probability theory; Teacher-students; Misconceptions; Knowledge; Matematik; Sannolikhetslära; Lärarstudenter; Missuppfattningar; Kunskaper;

    Sammanfattning : Dagens moderna samhälle är uppbyggt av olika sannolikhetsmodeller. Det kan innefatta allt från väderprognoser och försäkringar till att förutspå sannolikhetsmått i spel och lekar där slumpen gör sig påmind. LÄS MER

  3. 3. "Oj, nu blev det knepigt!" : En kvalitativ studie om hur en concept cartoon kan synliggöra olika samtalstyper som berör elevers uppfattning och förståelse för likhetstecknet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Jessica Axelsson Ponce; Julia Wärn Holgersson; [2020]
    Nyckelord :Likhetstecknet; missuppfattning; operationell rationell uppfattning; samtalets betydelse; utforskade samtal; disputerande samtal; kumulativa samtal; IRE; concept cartoon;

    Sammanfattning : Bakgrund Flera kvantitativa studier redogör för att många elever har svårigheter att tolka likhetstecknet men ger dessvärre inte läsaren en inblick i hur eleverna tänker kring likhetstecknet. Den svenska läroplanen lyfter att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp. LÄS MER

  4. 4. Hur läromedel i matematik framställer mönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Jennie Strömsjö; [2017]
    Nyckelord :textbooks; mathematics education in years 1-6; algebra; patterns; number sequences; läromedel; matematikundervisning i årskurs 1-6; algebra; mönster; talföljder;

    Sammanfattning : Skolans matematikundervisning styrs till stor del av läromedel. Dessvärre finns inte så många vetenskapliga studier av de svenska matematikläromedlen. För elevers kunskaper i algebra är arbetet med mönster en viktig del. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare i sin undervisning förhåller sig till matematiska förmågor i arbete med problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Therese Söfting Bergstedt; Camilla Bengtler; [2015]
    Nyckelord :Problemlösning; matematiska förmågor; kommunikationsförmåga; begreppsförmåga; resonemangsförmåga; Matematiklyftet;

    Sammanfattning : Inledning: Ämnet matematik har en framträdande roll i dagens läroplan och ämnet genererar stora diskussioner på både nationell och internationell nivå då svenska elevers resultat varit på nedgång under senare år enligt till exempel PISA (Programme for International Student Assessment) (Skolverket, 2013) och TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) (Skolverket, 2011b). Arbete med problemlösning är något som också inom ramen för dessa diskussioner fått stort utrymme då det enligt studier är en bra arbetsmetod för att få elever att resonera, diskutera och lyfta fram olika strategier på ett synligt sätt, för både dem själva och för läraren. LÄS MER