Sökning: "TRAS förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden TRAS förskola.

  1. 1. Språkstörningar hos flerspråkiga barn : Förskollärares upptäckt och arbete med misstänkta språkstörningar hos flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Karlman; Johanna Sundin; [2021]
    Nyckelord :språkstörningar; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmålsstödjare; akk; tras; dilemma;

    Sammanfattning : Inledning Studien är en undersökning av hur förskollärare kan upptäcka språkstörningar hos flerspråkiga barn. Detta även om förskollärarna inte talar de olika modersmål som barnen talar. Studien behandlar även förskollärares arbetssätt med och upptäckten av språkstörningar hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  2. 2. Vilket ben ska vi stå på? : Förskollärares tal om observationsmaterialet TRAS ur ett diskursanalytiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Laritha Ljungkvist; Alexandra Ringbom Welin; [2016]
    Nyckelord :TRAS; diskursanalys; Foucault; förskola; förskollärare; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka diskurser som framträder när förskollärare talar om det standardiserade observationsmaterialet TRAS. Studien bygger på en kvalitativ metod där sex förskollärare har deltagit i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. "Det finns ju olika barn med olika behov". : En studie om förskollärares uppfattningar om barns olikheter.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Magdalena Hultkvist; Frida Jonsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; barn i behov av särskilt stöd; en förskola för alla; förskollärares bemötande;

    Sammanfattning : "There are different children with different needs." A study of how preeschool teachers discusses the diversity of children. Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas uppfattningar om barns olikheter i förskolan. Detta för att bidra med kunskap om hur man kan skapa en verksamher där alla barn kan utvecklas och lära. LÄS MER

  4. 4. Förebyggande arbete i förskolan : Läs- och skrivsvårigheter ur ett pedagogiskt perspektiv - att detektera, analysera och uträtta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Simon Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Lässvårigheter; Skrivsvårigheter; Bornholmsmodellen; TRAS; Rydholmsmodellen; LTG läsning på talets grund ; Dyslexi; Förskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Prediktion av läs- och skrivsvårigheter genom TRAS

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Martina Arnving; Annika Ingelström-Nilsson; [2014]
    Nyckelord :kartläggning; läs- och skrivutveckling; språklig medvetenhet; TRAS;

    Sammanfattning : Arnving, Martina & Ingelström-Nilsson, Annika (2014) Prediktion av läs- och skrivsvårigheter genom TRAS. (Early screening of language development as a tool for prediction of reading and writing skills) Magisterkurs, Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaSyfteVi vill undersöka om det går att förutsäga läs- och skrivsvårigheter genom tidig kartläggning med stöd av TRAS, Tidig Registrering Av Språkutveckling. LÄS MER