Sökning: "Theresa Kan"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden Theresa Kan.

  1. 16. Hur 5-åringar med läpp- käk- gomspalt presterar vid återberättande av Bussagan jämfört med barn utan spalt

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Theresa Dahlström; Lovisa Olsson; [2018]
    Nyckelord :Läpp- käk- gomspalt LKG ; narrativ förmåga; Narrative Scoring Scheme NSS .; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte. Syftet med föreliggande studie var att undersöka den narrativa förmågan vid återberättande hos 5-åringar med unilateral läpp- käk-gomspalt (LKG) jämfört med jämnåriga utan spalt, samt att undersöka den narrativa bedömningsmatrisen Narrative Scoring Scheme (NSS) som kompletterande analysmetod av återberättartestet Bussagan. LÄS MER

  2. 17. Student bortom campus : En kvalitativ studie baserad på intervjuer med studenter om att distansstudera på universitetsnivå

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Petra Andersson; Lindahl Theresa; [2018]
    Nyckelord :Distance student; Digitization; Obstacles; Higher education; Platform; Distansstudent; Digitalisering; Hinder; Högre studier; Lärplattform;

    Sammanfattning : Med alltmer digitalisering i samhället ökar distansutbildningarna fort och erbjuds idag på de flesta lärosäten. Allt fler väljer att studera på distans därför handlar denna studie om att undersöka varför man väljer att studera på distans, vilka hinder som distansstudenten kan uppleva och hur lärosätets upplägg upplevs av distansstudenter, då dessa påverkar studentens möjligheter att genomföra och slutföra sina studier på ett bra sätt. LÄS MER

  3. 18. Ledarskapet i förskolan : Förskolechefer med ansvar för flera förskolor

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Theresa Hammarberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; ledarskap i förskolan; ledare i förskolan; förskolechef; pedagogiskt ledarskap i förskolan;

    Sammanfattning : Då samhället har förändrats och även påverkat förskolans värld kan det idag vara så att en förskolechef ansvarar för flera förskolor. Det kan betyda att förskolechefen får svårt att hinna med att besöka förskolorna och pedagogerna som är verksamma där. Syftet är att studera ledarskapet på några av förskolorna. LÄS MER

  4. 19. "...kvinnors familjesituationer gör det svårare för dem än för män att kombinera den politiska karriären med familjeliv och äktenskap." Ett genusvetenskapligt metaperspektiv på två rapporter i demokratiutredningen 2014.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Theresa Härsjö; [2016-04-05]
    Nyckelord :demokrati; demokratiutredningen 2014; statsvetenskap politisk teori; genusvetenskap; feministisk teori; diskursanalys; representativitet; representativ demokrati; konstruktion av kön och grupper;

    Sammanfattning : Studiens syfte och frågeställningar formuleras utifrån demokratiutredningen 2014 som har i uppdrag att på olika sätt utreda hur den representativa demokratin ska utvecklas i nationell och lokal kontext i Sverige. Syftet med studien är att anlägga ett genusvetenskapligt metaperspektiv på två utvalda rapporter från den nya demokratiutredningen och genom en diskursanalys synliggör studien andra perspektiv, förståelser och dilemman av formulerade vetenskapliga problem som främst utgår från statsvetenskaplig och politisk teoretisk diskurs. LÄS MER

  5. 20. Styrning och samverkan inom studie- och yrkesvägledning och elevhandledning - en komparativ studie om svenska och finska förutsättningar för vägledning i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therésa Sjöstedt; Mattias Runehammar; [2016]
    Nyckelord :Finland; elevhandledning; samverkan; studie- och yrkesvägledning; styrning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att få en förståelse för hur några elevhandledare, Finlands motsvarighet till studie- och yrkesvägledare, arbetar i grundskolan utifrån den finska läroplanen för grundläggande utbildning. Vi har intresserat oss för samband mellan styrning och samverkan och hur det faktiska arbetet ser ut med elevhandledning. LÄS MER