Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Unga elevers problemlösningsstrategier : En litteraturstudie om hur elever i förskoleklass och årskurs 1–3 kan ges stöd för att utveckla problemlösningsstrategier och lösa problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Emelie Bergström; Erica Edgarsson; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; problemlösningsstrategi; matematikundervisning; undervisningsstrategi; interaktion;

    Sammanfattning : Genom problemlösning ges elever inte bara förutsättningar för att utveckla matematiska kunskaper utan får också medel för att i framtiden bli goda problemlösare. För att bli en god problemlösare krävs det dock att elever kan använda sig av flera olika problemlösningsstrategier. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i klassrummet : En kvalitativ undersökning om hur lärare arbetar i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kobra Eliassi Sarzali; [2020]
    Nyckelord :Multilingualism; home language instruction; translanguaging; teaching methods; Flerspråkighet; modersmålsundervisning; transspråkande; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar om flerspråkighet samt hur de arbetar för att stödja flerspråkiga elevers kunskapsutveckling. Tidigare forskning visar att flera olika metoder kan användas för att inkludera samt stötta flerspråkiga elever i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Säg det, lär dig och utvecklas på ditt språk! : En studie om begreppet transspråkande och dess möjligheter och svårigheter ur ett lärarperspekitv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annie Lundin; [2019]
    Nyckelord :translanguaging; flerspråkighet; transspråkande; läranderesurser;

    Sammanfattning : I dagens skola talas det över 150 olika språk och att vara flerspråkig ses idag som mer vanligt än att enbart vara enspråkig. Med utgångspunkt i detta menar Garcia (2009) att elevernas språk bör användas som läranderesurser i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar lärare för att öka elevers läsförståelse?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Modellering; Samspel; Textläsning på varierande sätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie har varit att utforska momentet läsförståelse för att belysa hur lärare arbetar för att öka elevers läsförståelse eftersom resultat från PISA:s (2012) och PIRLS (2011) undersökningar visar att elevers läsförståelse försämrats drastiskt under de senaste åren i den svenska skolan. För att få kunskap om hur lärare arbetar för att öka och stimulera elevers läsförståelse gjorde jag en kvalitativ forskning med en induktiv syn där jag kopplat samman teori och tidigare forskning inom området. LÄS MER

  5. 5. Källkritik inom Samhällskunskap : En intervjustudie om hur undervisningen om källkritik kan relateras till elevernas vardag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mikael Rynell; [2018]
    Nyckelord :Källkritik; undervisning om källkritik; vardaglig medieanvändning; elevnära; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en utökad kunskap om hur källkritiksundervisningen kan kopplas till elevernas vardag samt vilka utmaningar som då kan uppstå. Studiens frågeställningar är:  Hur anser lärare att undervisningen om källkritik kan genomföras så att det kan överföras till elevernas vardagliga medieanvändning? Vilka utmaningar anser lärare att de kan ställas inför när de ska koppla undervisningen om källkritik till elevernas vardag? Det teoretiska perspektiv som studien utgår från är pragmatism och den undersökningsmetod som används är kvalitativa intervjuer. LÄS MER