Sökning: "Till Anette Svensk"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Till Anette Svensk.

  1. 1. Elevbeskrivningar i pedagogiska utredningar : Att göra en synvända!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Dahné-Branting; Anette Olsson; [2018]
    Nyckelord :Pedagogical investigation; pedagogical mapping; perspectives on special education; inclusion; pupils differences; Pedagogisk utredning; pedagogisk kartläggning; specialpedagogiska perspektiv; inkludering; elevers olikheter;

    Sammanfattning : Enligt svensk skolas styrdokument ska pedagogiska utredningar syfta till att ge en helhetsbild av elevers skolsituation på skol-, grupp-och individnivå. Denna kvalitativa textstudie avser söka förståelse för hur elever beskrivs i pedagogiska utredningar med hjälp av systemteoretiska tankegångar och specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Omsorg och Lärande i förskolan : En studie i förskolan om föräldrars syn och förväntningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann Eifelt-Magnusson; Anette Olofsson; [2016]
    Nyckelord :Omsorg; lärande; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolan idag med den nya reviderade Läroplanen är mer lik skolan där fokus är på planerat lärande, vilket innebär att pedagogerna ska dokumentera, planera och utvärdera verksamheten. I takt med de nya kraven har barngrupperna blivit större med samma antal pedagoger. LÄS MER

  3. 3. Lärplattan i förskolan : En studie i förskolans praktik om lärplattan i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anette Erlandsson; Malin Turesson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; lärplatta; didaktik; erfarenheter och digitalaverktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur några förskollärare använder sig av lärplattan i undervisningen och deras förtrogenhet att hantera lärplattan. Lärplattan tituleras som ett verktyg för barn att använda i undervisningen, men finns det ett syfte och mål? Kan förskollärarna koppla lärplattan till de didaktiska frågorna hur och varför? Studien är kvalitativ och består av sex verksamma förskollärare som alla intervjuas individuellt. LÄS MER

  4. 4. Ingen tid, ingen plats men en ny patient : En enkätundersökning av avdelningssjuksköterskors erfarenheter att ta emot patienter från intensivvården.

    Magister-uppsats, Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anton Edvardsson; Anette Lundh; [2015]
    Nyckelord :intensivvård; IVA; överflyttning; vårdavdelning;

    Sammanfattning : Antalet vårdtillfällen inom svensk intensivvård ökar och därmed också antalet överflyttningar från intensivvårdsavdelningen (IVA) till vårdavdelningar. Med kortare vårdtider och få intensivvårdsplatser ökar trycket ytterligare på vårdavdelningarnas sjuksköterskor. LÄS MER

  5. 5. Distriktssköterskans förhållningssätt till hälsolitteracitet i bemötandet av patienter på en vårdcentral

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Malin Berglund; Anette Granville-Self; [2015]
    Nyckelord :Approach; communication; district nurse; health literacy; Bemötande; distriktssköterska; hälsolitteracitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Hälsolitteracitet innebär patientens kognitiva förmåga att förstå och tillämpa hälsoinformation. Enligt Hendersons omvårdnadsteori bör sjuksköterskan förstå och assistera när patienten inte har tillräcklig motivation, kunskap eller styrka för att självständigt uppnå hälsa. LÄS MER