Sökning: "UX-maturity"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet UX-maturity.

  1. 1. Framgångsfaktorer för enanvändarcentrerad företagskultur : En fallstudie av hur olika faktorer påverkar enanvändarcentrerad företagskultur under en agilsystemutvecklingsprocess av digitala produkter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Malin Grandin; [2024]
    Nyckelord :UX; User experience; user centred; organization culture; UX-maturity; design; silo; agile system development; UX; användarcentrering; organisationskultur; UX-mognad; design; silo; agilsystemutveckling;

    Sammanfattning : Att involvera UX (”User Experience”) i ett tidigt skede i en agil systemutvecklingsprocess avdigitala produkter och tjänster har visat sig vara en framgångsfaktor för företag. Företag inseri allt högre grad affärsvärdet av att involvera användare. LÄS MER

  2. 2. Remote Usability Testing in Practice : A modern UX Method under Investigation

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Nele Kloos; Sissel Ödman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Remote usability testing (RUT) is an established method in the field of human-computer interaction (HCI), concerned with evaluating the user experience (UX) of products and an integral part of a UX-designer’s job. Yet, researchers indicate a discrepancy between academic and applied HCI in industry and highlight a research gap of RUT in practice. LÄS MER

  3. 3. The impact of applying participatory design methods in an industry 4.0 environment

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Matilda Rosenlew; [2022]
    Nyckelord :Participatory Design; Industry 4.0; User Ownership; Expert Users; Knowledge-sharing;

    Sammanfattning : Industry 4.0 (I4.0) productions are complex environments driven by production data to make informed decisions affecting the events and items on the production line. This complexity can have a negative effect on the factory workers’ adoption rate of the new technology. LÄS MER

  4. 4. UX som tankesätt istället för arbetssätt : En studie om hur designers hos SME-företag i den svenska designbranschen förhåller sig till UX-design och användarmedverkan i designprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Matilda Rudblom; Elin Elfström; [2020]
    Nyckelord :Designers; SME; designbranschen; UX; UX methods; value; customer competence; responsibility; design thinking.; Designers; SME; designbranschen; UX; UX-metoder; värde; beställarkompetens; ansvar; designtänk;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out if the gap between theory and practice is also visible in the Swedish design industry and how the gap could then be reduced. Previous research describes a lack of UX (User eXperience) work in design processes and a study has therefore been conducted with the aim to formalize guidelines for how companies, which do not include UX and users in their design processes, should develop their UX work in order to offer better artifacts. LÄS MER

  5. 5. Bedömningsverktyg som stöd för maturitymodeller : Med fokus på Nielsen UX maturitymodell

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Olivia Friberg; Mattias Enerås; [2020]
    Nyckelord :Användarupplevelse; Användbarhet; Mognadsgrad; Mognadsmodell; Mognadsmodeller med fokus på användbarhet; Nielsens företags UX mognadsmodell;

    Sammanfattning : 1993 tillkom den första maturity modellen då ramverket Capability Maturity Model (CMM) togs fram i syfte att hjälpa utvecklare att öka mognaden av sina mjukvaruprocesser (Paulk et. Al 1993). Sedan dess har en mängd maturity modeller tillkommit i syfte att stötta utvärdering och förbättring av diverse processer. LÄS MER