Sökning: "Utbildningsvetenskap"

Visar resultat 31 - 35 av 6149 uppsatser innehållade ordet Utbildningsvetenskap.

  1. 31. Hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Micaela Bergström; Mimmi Östman; [2024]
    Nyckelord :Children with special needs; Inclusions; Tool; Clarifying environment; Preschool teacher; Barn med särskilt stöd; Inkludering; Verktyg; Tydliggörande miljö; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med särskilt stöd och vilka verktyg som används i praktiken. I bakgrunden redovisas förskolans styrdokument, relevanta begrepp, tidigare forskning och teoretisk utgångspunkt och som berör ämnet vi forskat i. LÄS MER

  2. 32. Fri lek i förskoleklass : En intervjustudie med sex förskollärare om den fria lekens betydelse i förskoleklassens undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Falck; Katarina Sedendahl; [2024]
    Nyckelord :Pedagogic; policy enactment; preschool class; teachers approach; the meaning of play; Antagande av policy; förskoleklass; lekens betydelse; lärares förhållningssätt; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att utveckla kunskap om hur förskollärare ser på den fria lekens betydelse i förskoleklassens verksamhet samt hur de använder sig av och förhåller sig till barnens fria lek. Detta utifrån hur förskollärarna tolkar läroplanens innehåll och utifrån hur barngruppens behov och verksamhetens förutsättningar ser ut. LÄS MER

  3. 33. KAUSALITET I UTBILDNINGSVETENSKAP

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Magnus Sjölander; [2023-07-07]
    Nyckelord :Orsak; kausalitet; lagbundenhet; manipulerbarhet; kontrafakticitet; sannolikhet; mekanism; empirism; realism; metaanalys; metasyntes;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens övergripande syfte är att bidra till en ökad vetenskapsteoretisk förståelse av kausalitetsbegreppet inom utbildningsvetenskap i en svensk kontext, och hur den kunskapen kan tillämpas i undervisningspraktiken. Specifika syftet är att belysa hur olika aspekter av kausalitet avspeglar två grundläggande forskningstraditioner i två olika synsätt på kausalitet inom utbildningsvetenskap, och hur synsätten kan användas i praktiska beslut som varje lärare behöver fatta i sin vardag. LÄS MER

  4. 34. ”DET HAR JAG REDAN LÄRT MIG NÄR JAG VAR LITEN” : Förskolebarns perspektiv på lek och på lärande i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Wilma Byström; Martine Vikberg; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; rollek; sociokulturellt perspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur barn i förskolan resonerar om lek och ifall de uppfattar ett lärande i lek. Studien grundar sig i kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med barn i förskolan som informanter. LÄS MER

  5. 35. Utvecklande matte på ett lekfullt sätt : Ett arbetsmaterial att luta sig mot vid matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tova Tengström; Jonna Tuohimaa; [2023]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; Förskola; Förskollärare; Matematik; Undervisning;

    Sammanfattning : Vår gemensamma uppfattning om matematik i förskolans verksamhet är att det finns en problematik med att undervisa om matematik då den oftast begränsas till att räkna. Tidigare forskning redogör för att förskollärare känner oro för att undervisa matematik samt att de anser sig besitta en låg matematisk kompetens och känner därmed rädsla för att göra fel vid matematikundervisning. LÄS MER