Sökning: "Uttal sfi"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Uttal sfi.
1. Grindvakten fattar galoppen : En studie om satsbetoningens, ordbetoningens och vokalkvalitetens betydelse för grindvakters bedömning av begriplighet och perceptuell ansträngning
M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Föreliggande studie handlar om sju grindvakters bedömningar av begripligheten och perceptuell ansträngning hos fem SFI-elever. Syftet med studien är att undersöka prosodiska respektive segmentella uttalsdrags påverkan på begriplighet och perceptuell ansträngning, eftersom betoning framhållits ha en särställning i fråga om uttalsperception. LÄS MER
2. Det låter inte som det stavas : SFI-lärares upplevelser av explicit uttalsundervisning inom kommunal vuxenutbildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka explicit uttalsundervisning vid svenska för invandrare (SFI) under vårterminen 2022 ur ett lärarperspektiv. Detta görs med stöd av tre bärande forskningsfrågor som undersöker hur explicit uttalsundervisning förstås i förhållande till fonetik, fonologi och prosodi samt hur SFI-lärarna värderar sina egna förutsättningar att bedriva explicit uttalsundervisning. LÄS MER
3. Svenska som sjunger och sprakar : Poesi i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Detta är en ämnesdidaktisk studie som undersöker hur lärare använder poesi i undervisningen på sfi och i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning samt vad de ser för vinster och svårigheter med det. Studien tillför ny kunskap på ett relativt outforskat område. Metoden som används bygger på grundad teori och metodtriangulering. LÄS MER
4. “Uttalet cementeras efter ett år” Uttalets plats i läromedel i nybörjarsvenska : En läromedelsanalys
L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Inom forskningen har man dragit slutsatsen att ett begripligt och lyssnarvänligt uttal har stor betydelse för hur talaren blir bemött. Det innebär att uttal är något som bör tränas i undervisning i svenska som andraspråk. LÄS MER
5. Uttalsundervisning ur lärarperspektiv : Vilken inställning har lärare inom svenska för invandrare till uttalsundervisning?
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vilken inställning lärare inom SFI (Svenska för invandrare) har till uttalsundervisning. Studien har genomförts med hjälp av enkäter och intervjuer besvarade av aktiva lärare inom svenska för invandrare i olika kommuner i Sverige. LÄS MER