Sökning: "Vad innebär Litteracitet"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Vad innebär Litteracitet.

  1. 11. Design för lärande i grundläggande taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Strand; [2016]
    Nyckelord :design för lärande; matematisk litteracitet; taluppfattning;

    Sammanfattning : Strand, Sofia (2016). Design för lärande i grundläggande taluppfattning. Speciallärarprogrammet med inriktning mot matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. ”Vad menar du med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt?” : En intervjustudie med undervisande lärare i svenska som andraspråk om deras synsätt på lärplattan som pedagogiskt verktyg vid arbete med litteracitet och språk- och kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Dienstbier; Josefin Magnusson; [2016]
    Nyckelord :Språk- och kunskapsutveckling; litteracitet; lärplatta; svenska som andraspråk; utbildning;

    Sammanfattning : Följande intervjustudie har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och dess syfte är att undersöka hur undervisande lärare i svenska som andraspråk resonerar kring lärplattans möjligheter i arbetet med språk- och kunskapsutveckling. Studien innefattar även lärares syn kring arbete med läs- och skrivutveckling i samband med lärplattan. LÄS MER

  3. 13. Inlärares språkliga repertoarer som resurs i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Mimmi Rombach; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Grundläggande litteracitet är en viktig förutsättning för att hantera vardagssituationer i det svenska samhället och många ungdomar och vuxna som kommit till Sverige de senaste åren går i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk. I sådan undervisning är det önskvärt med ett resursperspektiv – att utgå från deltagarnas olika resurser. LÄS MER

  4. 14. De sociala nätverkens betydelse för sfi, litteracitet och språkanvändning och språkanvändning. Några aspekter ur åtta kortutbildade somaliers livsberättelser.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Nordkvist; [2014-08-27]
    Nyckelord :litteracitet; sociala nätverk; sfi; korttidsutbildade; alfabetisering;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker tre olika aspekter i åtta kortutbildade somaliers livsberättelser, nämligen deras syn på litteracitet, sfi-undervisningen och deras möjligheter att praktisera svenska utanför undervisningen. Genom samtalsintervjuer med åtta korttidsutbildade somalier utifrån ovanstående aspekter utforskas hur de utifrån sin sociala situation ser på möjligheten att praktisera sitt nya språk, hur de beskriver synen på och behovet av litteracitet och hur de själva uppfattar sig kunna påverka den formella sfi-undervisning som de deltar i. LÄS MER

  5. 15. En magisk dörr till sagans värld : "Mellan saga, böcker och lek kanske inte steget är så stort egentligen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Helen Gustavsson; Frida Creutzberg; [2012]
    Nyckelord :Förskola; Saga; Sagor; Barns språk; Sociokulturellt; Vygotskij; Litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera förskollärarnas beskrivningar av hur deras arbete med sagor påverkar barnens aktiviteter i förskolan och på fritiden. Frågeställningarna är; hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns lek? Hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns språk? Vilka olika arbetssätt väljer förskollärarna utifrån sagor? Hur beskriver förskollärarna samarbetet med föräldrarna kring sagor? I studien har den teoretiska utgångspunkten varit sociokulturellt perspektiv med Vygotskij som förespråkare och vad begreppet litteracitet innebär för barns språk. LÄS MER