Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Jag är som blind när jag inte kan läsa och skriva...”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Saja Al-Ghawaleb; [2023]
    Nyckelord :Alfabetisering; fenomenografi; grundläggande litteracitetsutveckling; illitterat; litteracitet; litterat; läs- och skrivförmåga; SFI; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att undersöka några elevers uppfattningar om sin språkutveckling. Studien har ett fokus på den enskilde individen och hur den uppfattar sin språkutveckling och sin förmåga att delta i samhället på olika sätt under tiden eleven läser SFI-studier på studieväg 1. LÄS MER

  2. 2. Vad ska vi läsa idag? En kvalitativ studie av litteracitetspraktiker och litteracitetshändelser i studiehandleding på modersmål

    Master-uppsats,

    Författare :Annalena Svensson; [2022-10-25]
    Nyckelord :studiehandledning på modersmål; nyanlända elever; resursmodellen; flerspråkig litteracitet; ämneslärares erfarenhet; ämneslärares erfarenhet;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar studiehandledning på modersmål och textens betydelse i dessa sammanhang. Syftet är att undersöka vilka litteracitetshändelser och litteracitespratiker som realiseras i den observerade studiehandledningen. LÄS MER

  3. 3. ”Så här har vi gjort i femtioårs tid, man ska läsa böcker efter lunch” : En kvalitativ intervjustudie om 9 förskollärares användning av högläsning för språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Adamsson; Sofia Östling; [2022]
    Nyckelord :förskollärares uppfattningar; förutsättningar; högläsning; interaktiv läsning; literacyutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om högläsningens roll i förskolan med utgångspunkt i begreppet litteracitet. För att få reda på förskollärarnas uppfattningar började vi med att observera en högläsningssituation i respektive förskola. LÄS MER

  4. 4. Kaninen Bishop på matematikäventyr : Ett material som kan stödja matematikundervisning för de yngsta förskolebarnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Boström; Ottilia Wolff; [2021]
    Nyckelord :Artefakter; barnlitteratur; Bishop sex matematiska aktiviteter; de yngsta barnens lärande; didaktik; förskolans läroplan; högläsning; litteracitet; matematik; mediering; scaffolding; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Vi har skapat en pekbok för de yngsta barnen på förskolan som är mellan 1–3 år.Pekbokens innehåll utgår från Bishops sex matematiska aktiveter och har en tillhörandehandledning som kan ge stöd i hur förskolepersonal didaktiskt kan planeramatematikundervisning för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. ”Fröken, hur vet jag om jag är språkligt medveten?” : En systematisk litteraturstudie om språklig medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Olofsson; Mikaela Sillanpää; [2021]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; förskoleklass; Hitta språket och Lgr 11; litteracitet; literacy; her-meneutik; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att genom en systematisk litteraturstudie undersöka och samman-ställa hur begreppet språklig medvetenhet synliggörs i aktuell svensk forskning med anknytning till grundskolans tidiga år, samt belysa hur detta avspeglas i Skolverkets bedömningsmaterial Hitta språ-ket. Med stöd av detta undersöker vi även hur man kan utveckla språklig medvetenhet hos elever. LÄS MER