Sökning: "Verktyg i pedagogisk miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Verktyg i pedagogisk miljö.

  1. 1. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yara Faris; Xinyi Pan; [2023]
    Nyckelord :Bloom s taxonomy; Design Based Research; Block Programming; Teacher guide; Computer Science; Computational thinking; Blooms taxonomi; Designbaserad forskning; Blockprogrammering; Lärarhandledning; Datavetenskap; Datalogiskt tänkande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Att främja goda matvanor i skolan : En intervjustudie med rektorer och skolsköterskor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Jenny-Lo Markström; [2023]
    Nyckelord :barnfetma; barns matvanor; erfarenheter; skolans roll; utmaningar och framgångsfaktore;

    Sammanfattning : Barnfetma är ett eskalerande globalt folkhälsoproblem, där ökad konsumtion av socker och ultrabearbetade livsmedel, samt bristande intag av frukt och grönsaker bland barn, spelar en betydande roll. För att möta denna utmaning krävs engagemang från flera aktörer, inklusive skolan. LÄS MER

  4. 4. Äga rum- Fysisk miljö som didaktiskt verktyg En fallstudie av en flexibel klassrumsmiljö (4-9), dess möjligheter och begränsningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Nelson; [2022-11-29]
    Nyckelord :lärmiljö; didaktisk design; innovativ lärmiljö; ljudmiljö; buller; efterklang; fysisk lärmiljö; affordance; didaktiska verktyg; miljöpsykologi;

    Sammanfattning : Denna fallstudie är utförd på Testskolan (4–9) i två storbasrum avsedda för 50 personer. Syftet är att mäta ljudmiljö, samt undersöka hur lärare använder den inredning som finns i rummet som didaktiskt stöd, kopplat mot specialpedagogiska specialmyndighetens modell för tillgänglighet där, fysisk, psykosocial och pedagogisk miljö tas i beaktning. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och svårigheter med odling på två förskolegårdar i Mellansverige : en intervjuundersökning av Backa förskola och Ringmurens förskola

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Clara Bornfeldt Persson; [2022]
    Nyckelord :odling; förskolor; barn; lagstiftning;

    Sammanfattning : Barns utveckling kan påverkas positivt av odling som pedagogiskt verktyg, varför förskolor är en lämplig plats att använda odlingar på. Det finns både lagar som kan uppfyllas genom odling med barn, och lagar som begränsar användningen av odlingar. LÄS MER