Sökning: "föräldrarnas förväntningar förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden föräldrarnas förväntningar förskolan.

  1. 1. En förskola för alla : En essä om barns vistelsetider i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Josefine Malmberg; [2019]
    Nyckelord :Preschool; parental collaboration; curriculum; Bowlby; attachment theory; period of residence; parental leave; CRC.; förskola; föräldrasamverkan; läroplan; Bowlby; anknytningsteorin; vistelsetid; föräldraledig; barnkonventionen.;

    Sammanfattning : Med denna vetenskapliga essä presenterar jag först situationer ur det praktiska arbetet i förskolan och reflekterar sedan över dessa situationer med hjälp av bland annat tidigare forskning, barnkonventionen och läroplanen. Mitt dilemma handlar om hur jag som pedagog förhåller mig till barns skiftande vistelsetider och hur mitt arbete kring föräldrasamverkan och läroplanen ser ut. LÄS MER

  2. 2. Omsorg och Lärande i förskolan : En studie i förskolan om föräldrars syn och förväntningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann Eifelt-Magnusson; Anette Olofsson; [2016]
    Nyckelord :Omsorg; lärande; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolan idag med den nya reviderade Läroplanen är mer lik skolan där fokus är på planerat lärande, vilket innebär att pedagogerna ska dokumentera, planera och utvärdera verksamheten. I takt med de nya kraven har barngrupperna blivit större med samma antal pedagoger. LÄS MER

  3. 3. Utvecklingssamtal i förskolan : ur ett föräldraperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ann Fornander; [2015]
    Nyckelord :utvecklingssamtal; förskola; föräldrar; föräldrainflytande.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa föräldrars erfarenheter, föreställningar och förväntningar på utvecklingssamtalet samt vilket inflytande de anser sig ha över och genom utvecklingssamtalet. För att besvara dessa frågor har jag använt mig av fem stycken kvalitativa intervjuer med föräldrar vilkas erfarenheter kan härledas utifrån ett flertal utvecklingssamtal från flera olika förskolor/dagbarnvårdare. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers och föräldrars syn på anknytning och inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Micaela Nilsson; Elina Pölönen; [2015]
    Nyckelord :Anknytning; Förskola; Inskolning; Trygghet; Övergångsobjekt;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger och föräldrar ser på anknytning och inskolning i förskolan. Vi vill nå fram till den erfarenhet pedagoger och föräldrar har från barns första möte med förskolan, samt betydelsen av anknytning för barnets fortsatta tid på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingssamtalets betydelse för samverkan i förskolan : Ur ett föräldrar – och förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Madeleine Persson; Josefine Åkesson; [2014]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; delaktighet; samverkan; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur föräldrar och förskollärare ser på utvecklingssamtalen i förskolan. Vad förväntar sig föräldrar och förskollärare av utvecklingssamtal och sker det en samverkan? Metoden som användes var kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med fem förskollärare och fem föräldrar från samma kommun men från olika orter. LÄS MER