Sökning: "prova själv"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden prova själv.

  1. 1. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. ”För vem planerar du din undervisning”? En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare om deras erfarenheter och upplevelser av att arbeta med inkluderande undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Sohlström; Ida Kvernsjöli; [2023-02-14]
    Nyckelord :förskolelärare; erfarenheter; upplevelser; inkluderande undervisning; främjande; hindrande;

    Sammanfattning : Inkludering har varit ett hett diskussionsämne i samhällsdebatten de senaste åren kring vad inkludering egentligen är och Skolinspektionens granskning (2018) visar att undervisningen i förskolans kontext är flertydig. Undervisningen är också problematisk och ett utvecklingsområde i dagens förskola. LÄS MER

  3. 3. Ursäkta, var är klockan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Peter Molnar Eronson; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; deckarfantasy; skönlitteratur; humor;

    Sammanfattning : Presentation och reflektion Mitt projekt som ni här ska få ta del av är inledningen av en roman som enklast kan beskrivas som en fantasydeckare med humoristiska inslag. Från att ha provat på att skriva på en ny genre (historisk deckare) under Kreativt skrivande III, som jag gick läsåret 2020/2021, bestämde jag mig för att prova på ytterligare en ny genre till den här kursen. LÄS MER

  4. 4. Att stötta talängsliga elever i engelska : Grundlärares uppfattningar och praktiska arbete med talängsliga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emelie Vallimaa; [2021]
    Nyckelord :Talängslan; grundskolans tidigare år; engelska; språklärarkognition;

    Sammanfattning : Att prova sig fram muntlig i ett nytt språk är inte alltid lättsamt för alla elever och ett problemsom kan uppstå är talängslan, vilket är ett ångestbeteende som uppkommer vid specifikasituationer. Talängslan riskerar påverka eleverna genom exempelvis en negativ inverkan påmotivation, måluppfyllelse och självkänsla. LÄS MER

  5. 5. Från milslängder till millimeter- Ett sökande genom text till golv efter min egen konstnärliga röst som skådespelerska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Frida Linnell; [2020-03-16]
    Nyckelord :Skådespeleri; skrivande; lust; devising; gestaltning; makt; text; kvinna; kreativitet; identitet;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om att minska avståndet mellan text och skådespelerska och vad det mötet kan generera för insikter. Undersökningen tar avstamp i ett omättat behov och en brist på tillfredsställelse som jag som skådespelerska har svårt att sätta ord på. LÄS MER