Sökning: "Waldorfskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade ordet Waldorfskolan.
11. Pentatoniska skalans betydelse för undervisningen i waldorfskolan
L3-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete handlar om att försöka skapa sig en djupare förståelse för den pentatoniska skalans betydelse i waldorfskolans yngre klasser. Utgångspunkt för denna undersökning har varit en kvalitativ forskningsintervju där fyra waldorflärare har berättat om sina tankar och erfarenheter kring arbetet med pentatoniken. LÄS MER
12. "Inte ute i skogen längre"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Föreliggande examensarbete syftar till att ge en bild av hur ett antal elever som tidigare gått i waldorfskola upplever att flytta över till gymnasiet. Den metod som använts är den kvalitativa forskningsintervjun, där sex före detta waldorfelever djupintervjuats om sina erfarenheter från skolbytet. LÄS MER
13. Waldorfskola och kommunal skola : en kvalitativ jämförelse i skolår 1 till 3
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundI bakgrunden beskrivs Waldorfskolans och den kommunala skolans historia samt några grundläggande punkter i Waldorfpedagogiken. Begreppen kunskap och lärande tas upp samt läroplanen Lpo -94 och de nationella proven i år 3. Den teoretiska utgångspunkten för arbetet är det sociokulturella perspektivet för kunskap och lärande. LÄS MER
14. Waldorfpedagogik Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningStudien har två sammankopplade syften. För det första ville vi beskriva de teoretiskamotiveringarna till varför Waldorfpedagogiken grundar sig på konstnärlig undervisning ochpå vilket sätt den konstnärliga undervisningen används i icke-traditionellt konstnärliga ämnensom matematik och svenska för de tidigare åldrarna. LÄS MER
15. Precis som alla människor skall lära sig skriva och räkna, skall man lära sig sjunga och måla : en studie om Waldorfpedagogers åsikter och arbete kring estetik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka vilken syn Waldorfpedagoger har på estetik och på vilket sätt de arbetar kring de estetiska ämnena; bild, drama, musik, dans. Vi vill med detta också förmedla en ökad kunskap om Waldorfpedagogik, som både blivande och verksamma lärare kan ha nytta av. LÄS MER