Sökning: "aktivt lyssnande och kommunikation"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden aktivt lyssnande och kommunikation.

  1. 11. Att mötas som människor : en litteraturöversikt om betydelsen av personcentrerad kommunikation i palliativ vård ur patientens och sjuksköterskans perspektiv

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Gunilla Nilde; Anna Rosell; [2019]
    Nyckelord :Palliative care; Communication; Listening; Person-centered; Nurse-patient relation; Palliativ vård; Kommunikation; Lyssnande; Personcentrerad; Sjuksköterska-patient relation;

    Sammanfattning : I den palliativa vården är kommunikation ett centralt begrepp. Kommunikationen kan ha flera syften varav ett är att skapa relation. Det övergripande målet med personcentrerad kommunikation är att aktivt lyssna in patientens berättelse och identifiera personen med hens livskraft och egna resurser. LÄS MER

  2. 12. Är begränsade resurser ett hinder för ett bra möte i vården? : Observationsstudie utifrån ett etnografiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Andrea Bergman; Caroline Öquist; [2019]
    Nyckelord :Fysioterapi; Icke-verbal kommunikation; Kenya; Patientcentrering; Verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Introduktion: Bemötande och kommunikation är centrala delar inom vården. Under ett möte avgör kommunikationen till stor del behandlingens utfall. Denna studie gjordes i Kenya. Kenya är ett utvecklingsland där fysioterapi är ett lågprioriterat yrke jämfört med andra vårdyrken. LÄS MER

  3. 13. PATIENTERS ERFARENHETER AV SJUKSKÖTERSKANS KOMMUNIKATION INOM SLUTENVÅRDEN

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Mona Mahra; Madeleine Levin; [2019]
    Nyckelord :erfarenheter; kommunikation; kroppsspråk; närvaro; samspel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kommunikation är en central del av sjukvården och är en viktig faktor för att kunna erbjuda en säker vård. Kommunikationen mellan sjuksköterskan och patienten är ett viktigt verktyg för att uppnå en tydlig bild över patientens situation. LÄS MER

  4. 14. Hur skapas och utvecklas tillit i en förhandlingsprocess? : En studie inom B2B-marknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Isabelle Sjölander; Matilda Östling; [2019]
    Nyckelord :tillit; förhandlingar; B2B; integrativ förhandling; distributiv förhandling;

    Sammanfattning : Titel: Hur skapas och utvecklas tillit i en förhandlingsprocess? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Isabelle Sjölander och Matilda Östling Handledare: Akmal Hyder och Michelle Rydback Datum: 2019 – juni Syfte: Syftet är att öka förståelsen för hur tillit skapas och utvecklas i en förhandlingsprocess inom B2B-marknaden.. LÄS MER

  5. 15. Att främja samtal om döden: En litteraturstudie ur omvårdnadspersonalens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :John Al-morad; Peter Ivarsson; [2019]
    Nyckelord :Döden; Emotionell support; Kommunikation; Omvårdnad; Metoder; Communication; Death; Emotional support; Methods; Nursing;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att döende personer har ett stort behov av att kunnasamtala om döden för emotionellt stöd samt för att kunna bearbeta sina känsloroch få en bra sista tid i livet. Dock saknar omvårdnadspersonal utanför palliativaavdelningar i stor utsträckning kunskap och kompetens för detta, vilket får tillföljd att samtal om döden mellan personal och patient ofta uteblir. LÄS MER