Sökning: "aktivt lyssnande och kommunikation"
Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden aktivt lyssnande och kommunikation.
21. Sjuksköterskors erfarenheter av samtal om existentiella frågor med patienter i palliativ vård : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Existentiella frågor som rör meningen med livet, friheten (att göra sina val i livet), existentiell isolering och döden kan bli aktuella när en människa möter en krissituation i livet nära döden. Exempel på när sådana krissituationer kan uppstå är när patienter befinner sig i livets slutskede inom palliativ vård. LÄS MER
22. Har chefer slutat lyssna? : En studie om kommunikationstillfredsställelse och chefers aktiva lyssnande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: Har chefer slutat lyssna? – en studie om kommunikationstillfredsställelse och chefers aktiva lyssnande. Nivå: Examensarbete för kandidatexamen i företagsekonomi. Författare: Michel Barjakob, Mathias Johansson. Handledare: Kristina Mickelsson, Pär Vilhelmson. LÄS MER
23. Sjuksköterskor upplevelse av icke- verbal kommunikation : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Icke-verbal kommunikation är ett samlingsnamn för all information där man inte använder ord, till exempel ansiktsuttryck, gester, kroppsspråk, empati, ögonkontakt, beröring, aktivt lyssnande och tonfall. Forskning visar att den icke-verbala kommunikationen är svag i allvarliga vårdsituationer samt att patienten kan behöva mer icke-verbal kommunikation från sjuksköterskan. LÄS MER
24. Aktivt empatiskt lyssnande (AEL) : En kvantitativ studie av säljare i kunskapsintensiva branscher
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Syfte: Tidigare forskning visar att AEL har påverkan på en säljares prestationer och ger bättre kundrelationer. Syftet med denna studie är att mäta säljares självupplevda förmåga att använda sig av AEL under ett kundmöte och analysera sambandet mellan AEL och deras kön, ålder, erfarenhet samt bruttolön i en kunskapsintensiv bransch. LÄS MER
25. Telefonrådgivning på vårdcentral - Distriktssköterskors erfarenheter
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Telefonrådgivning som företeelse har utvecklats under många år och är numera en stor del av distriktssköterskans arbete på vårdcentral. Kommunikationen med den vårdsökande personen har en viktig betydelse för hur samtalet utvecklas. LÄS MER