Sökning: "aktivt lyssnande och kommunikation"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden aktivt lyssnande och kommunikation.

  1. 21. Sjuksköterskors erfarenheter av samtal om existentiella frågor med patienter i palliativ vård : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Christer Hedström; Sirak Mahmood; [2016]
    Nyckelord :Existential issues; Conversations; Nurse perception or experience; Palliative care; Existentiella frågor; Samtal; Sjuksköterskors erfarenheter; Palliativ vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Existentiella frågor som rör meningen med livet, friheten (att göra sina val i livet), existentiell isolering och döden kan bli aktuella när en människa möter en krissituation i livet nära döden. Exempel på när sådana krissituationer kan uppstå är när patienter befinner sig i livets slutskede inom palliativ vård. LÄS MER

  2. 22. Har chefer slutat lyssna? : En studie om kommunikationstillfredsställelse och chefers aktiva lyssnande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Michel Barjakob; Mathias Johansson; [2016]
    Nyckelord :communication competence; active listening; communication satisfaction; job satisfaction; shape; kommunikationskompetens; aktivt lyssnande; kommunikationstillfredsställelse; arbetstillfredsställelse; forma;

    Sammanfattning : Titel: Har chefer slutat lyssna? – en studie om kommunikationstillfredsställelse och chefers aktiva lyssnande. Nivå: Examensarbete för kandidatexamen i företagsekonomi. Författare: Michel Barjakob, Mathias Johansson. Handledare: Kristina Mickelsson, Pär Vilhelmson. LÄS MER

  3. 23. Sjuksköterskor upplevelse av icke- verbal kommunikation : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Inas Jabiny; [2016]
    Nyckelord :Nursing care; Non verbal communication; Patient perspective; Nurse-patientrelation; Touch; Empathy; Emotion and body language; Omvårdnad; Icke-verbal kommunikation; Patientperspektiv; Sjuksköterska - patient - relation; Beröring; Empati; Förståelse och kroppsspråk;

    Sammanfattning : Bakgrund: Icke-verbal kommunikation är ett samlingsnamn för all information där man inte använder ord, till exempel ansiktsuttryck, gester, kroppsspråk, empati, ögonkontakt, beröring, aktivt lyssnande och tonfall. Forskning visar att den icke-verbala kommunikationen är svag i allvarliga vårdsituationer samt att patienten kan behöva mer icke-verbal kommunikation från sjuksköterskan. LÄS MER

  4. 24. Aktivt empatiskt lyssnande (AEL) : En kvantitativ studie av säljare i kunskapsintensiva branscher

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maria Bergström; Anne-Charlotte Wellgren; [2016]
    Nyckelord :AEL; active listening; communication; salespeople; relations; AEL; aktivt lyssnande; kommunikation; säljare; relationer;

    Sammanfattning : Syfte: Tidigare forskning visar att AEL har påverkan på en säljares prestationer och ger bättre kundrelationer. Syftet med denna studie är att mäta säljares självupplevda förmåga att använda sig av AEL under ett kundmöte och analysera sambandet mellan AEL och deras kön, ålder, erfarenhet samt bruttolön i en kunskapsintensiv bransch. LÄS MER

  5. 25. Telefonrådgivning på vårdcentral - Distriktssköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Anna Holm; Marie Wårhag; [2015]
    Nyckelord :communication; experiences; nursing; qualitative research; telenursing; erfarenheter; kommunikation; kvalitativ metod; omvårdnad; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning som företeelse har utvecklats under många år och är numera en stor del av distriktssköterskans arbete på vårdcentral. Kommunikationen med den vårdsökande personen har en viktig betydelse för hur samtalet utvecklas. LÄS MER