Sökning: "aktivt lyssnande och kommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden aktivt lyssnande och kommunikation.

  1. 6. “...jag förväntade mig inte att hon skulle ställa frågor” : En kvalitativ studie om hur vuxna individer med utländsk bakgrund upplever samt förstår samtal med studie- och yrkesvägledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Haleen Alzuhairi; Markéta Novotná; [2022]
    Nyckelord :Understanding; asymmetry; project; guidance; dialog; Förståelse; asymmetri; projekt; vägledning; dialog;

    Sammanfattning : Målet med studien är att identifiera hur människor med utländsk bakgrund förstår syftet med studie och yrkesvägledning samt identifiera de skillnader mellan det som efterfrågas och det som ges ur individens perspektiv. Studiens metod är baserad på sex kvalitativa intervjuer som genererade data. LÄS MER

  2. 7. Specialistsjuksköterskans erfarenheter av bemötandets betydelse i mötet med äldre : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivå

    Författare :Johanna Teern; Sanita Kolos-Piknjac; [2020]
    Nyckelord :caring behaviour; nurse-patient relation; communication; person centered care; elderly; nursing; bemötande; sjuksköterska-patient relation; kommunikation; personcentrerad vård; äldre; omvårdnad.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Rapporter visar att antalet äldre i Sverige ökar vilket innebär att de äldre som patientgrupp bli allt mer förekommande inom vården. Enligt Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) utgör bemötande idag den tredje vanligaste anmälningsorsaken inom hälso- och sjukvården. LÄS MER

  3. 8. Distriktssköterskors erfarenheter av att möta och vårda patienter med psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Gabriella Andersson; [2020]
    Nyckelord :Psykisk ohälsa; primärvård; distriktssköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuttio procent av alla patienter med psykisk ohälsa, som till exempel depression och ångestsyndrom får hjälp för sina besvär genom primärvården. Personer som drabbats av psykisk ohälsa ska handläggas och utredas i tid för att förhindra en försämrad funktionsförmåga, långvariga sjukdomstillstånd och återinsjuknande. LÄS MER

  4. 9. Distriktssköterskans kommunikation med uppringare på vårdcentraler : En observationsstudie om det rådgivande samtalet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Hannah Söreke; Julia Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Telephone Nursing; Primary Health Care Centre; Caring Sciences and Communication; Telefonrådgivning; Primärvård; Omvårdnad; Vårdvetenskap och Kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I västvärlden har telefonrådgivning utvidgats för att minska onödiga sjukvårdsbesök och kostnader för sjukvården. Syftet med telefonrådgivning är att göra vården effektiv, säker och mer tillgänglig för uppringaren. LÄS MER

  5. 10. Kommunikation mellan sjuksköterskan och patienter i palliativ vård : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Chiara Fabbrianesi; Camilla Zetterström; [2019]
    Nyckelord :Communication; Nonverbal communication; Palliative care; Kommunikation; Ickeverbal kommunikation; Palliativ vård;

    Sammanfattning : Introduktion: Kommunikation delas in i verbal och icke-verbal då det inte bara är språket som är viktigt i förmedlandet av ett meddelande, utan också de icke- verbala signalerna som sänds via kroppen eller tonläget. Relaterat till hälso - och sjukvård innebär kommunikation att kunna förstå och tillämpa olika behov samtidigt som att kunna skapa en interpersonell relation av ömsesidigt förtroende med patienter. LÄS MER