Sökning: "aktivt lyssnande och kommunikation"
Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden aktivt lyssnande och kommunikation.
6. “...jag förväntade mig inte att hon skulle ställa frågor” : En kvalitativ studie om hur vuxna individer med utländsk bakgrund upplever samt förstår samtal med studie- och yrkesvägledare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Målet med studien är att identifiera hur människor med utländsk bakgrund förstår syftet med studie och yrkesvägledning samt identifiera de skillnader mellan det som efterfrågas och det som ges ur individens perspektiv. Studiens metod är baserad på sex kvalitativa intervjuer som genererade data. LÄS MER
7. Specialistsjuksköterskans erfarenheter av bemötandets betydelse i mötet med äldre : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivåSammanfattning : Bakgrund: Rapporter visar att antalet äldre i Sverige ökar vilket innebär att de äldre som patientgrupp bli allt mer förekommande inom vården. Enligt Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) utgör bemötande idag den tredje vanligaste anmälningsorsaken inom hälso- och sjukvården. LÄS MER
8. Distriktssköterskors erfarenheter av att möta och vårda patienter med psykisk ohälsa
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Sjuttio procent av alla patienter med psykisk ohälsa, som till exempel depression och ångestsyndrom får hjälp för sina besvär genom primärvården. Personer som drabbats av psykisk ohälsa ska handläggas och utredas i tid för att förhindra en försämrad funktionsförmåga, långvariga sjukdomstillstånd och återinsjuknande. LÄS MER
9. Distriktssköterskans kommunikation med uppringare på vårdcentraler : En observationsstudie om det rådgivande samtalet
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: I västvärlden har telefonrådgivning utvidgats för att minska onödiga sjukvårdsbesök och kostnader för sjukvården. Syftet med telefonrådgivning är att göra vården effektiv, säker och mer tillgänglig för uppringaren. LÄS MER
10. Kommunikation mellan sjuksköterskan och patienter i palliativ vård : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Introduktion: Kommunikation delas in i verbal och icke-verbal då det inte bara är språket som är viktigt i förmedlandet av ett meddelande, utan också de icke- verbala signalerna som sänds via kroppen eller tonläget. Relaterat till hälso - och sjukvård innebär kommunikation att kunna förstå och tillämpa olika behov samtidigt som att kunna skapa en interpersonell relation av ömsesidigt förtroende med patienter. LÄS MER