Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tematiskt arbete i förskolan : en kvantitativ studie om tematiskt arbete och projekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alice Jisfält; Emilia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Tematiskt arbete; tema och projekt; arbetssätt; undervisning; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka tematiskt arbete och projekt som arbetssätt i förskolan. Undersökningens frågeställningar är: Arbetar förskolor i den undersökta kommunen med tematiskt arbete och projekt? Vad innebär tematiskt arbete och projekt som arbetssätt för verksamma pedagoger? Vilka samband finns det med mellan pedagogers attityder kring kunskap, erfarenhet, trygghet och att vilja arbeta med tematiskt arbete och projekt? Utifrån en kvantitativ metod kan vi undersöka tematiskt arbete och projekt i förskolan från fler pedagogers och olika förskolor, för att kunna dra generella slutsatser för fler pedagoger i den undersökta kommunen. LÄS MER

  2. 2. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  3. 3. Den digitala tekniken knackar på förskolans dörr : En kvalitativ studie om förskollärare, förskollärarstudenter och vårdnadshavares attityder till digitalisering och hur dessa påverkar förskolans arbete med digital teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anders Bergh; Joakim Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; digital teknik; digitalisering; attityder; förskollärare; förskollärarstudenter; vårdnadshavare; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om förskollärare, förskollärarstudenter och vårdnadshavares attityder till digitalisering och vilka konsekvenser dessa får för arbetet med digital teknik i förskolan. Arbetet med digital teknik är komplext och trots att flera satsningar och projekt har genomförts genom åren visar resultat att dessa inte gett önskade effekter. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares föreställningar om bildarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Josefin Johansson; Catrin Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; bildarbete; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan lång tid tillbaka har bildarbete varit en central del i all barnverksamhet. Över tid har däremot bildens upplägg förändrats och det talas om att bild inte får lika stor rolli förskolan som de teoretiska ämnena. Bildaktiviteter sker därför ofta på barnens initiativ och de lämnas ensamma utan en lärares vägledning. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete med gruppkänsla i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nilla Gyllström; Anna Westlake; [2020]
    Nyckelord :förskola; gruppsammanhållning; gruppstärkande aktiviteter; relationell pedagogik; omsorgsetik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolepedagoger ser på och arbetar med trygghet, gruppkänsla och gruppstärkande aktiviteter i förskolans vardag. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer på två förskolor i Skåne. LÄS MER