Sökning: "arbetspass skola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden arbetspass skola.

  1. 1. Läsutvecklingsarbetet LiV : en strävan efter en likvärdig utbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Bengtsson; Lovisa Donaldsson; [2020]
    Nyckelord :avkodningsförmåga; läsutvecklingsarbete; LiV; Rydaholmsmetoden; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur Läsutveckling i Varberg, LiV, praktiseras på kommunens olika skolor samt att undersöka hur LiV-handledare arbetar för att träna elevers avkodningsförmåga. Studien syftar också till att undersöka om Läsutveckling i Varberg, LiV, bidrar till en mer likvärdig utbildning. LÄS MER

  2. 2. Montessoripedagogik på högstadiet : En balansgång mellan teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Katharina Skår Lunneland; [2017]
    Nyckelord :Montessori; pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Montessoripedagogiken har mest belysts för yngre åldrar och mycket fokus har lagts på det montessorimateriel som har en viktig roll inom inriktningen. För högre åldrar har det dock varit otydligt hur eller om montessoripedagogiken har kunnat tillämpas i samma utsträckning som för yngre åldrar. LÄS MER

  3. 3. Surfplattor på mattelektionerna? En kvalitativ intervjustudie om lärares användning avsurfplattanmattelektionerna?En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av surfplattan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anette Stenval; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur lärare i åk 2 och åk 3 beskriver att de använder surfplattan i matematikundervisningen. Studien avser att besvara följande frågeställningar: Hur används surfplattan i matematikundervisningen för att inkludera alla elever? Hur har skolans tillgång till surfplattor påverkat undervisningen i matematik? Den kvalitativa forskningsintervjun har använts som metod för att samla in data till undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Lek, lärande eller lärande lek? : Språkutveckling i förskoleklass med fokus på språklig och fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elisabeth Nola Wedel; Lisa Westberg; [2015]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; förskoleklass; samverkan; språklig medvetenhet; språkutveckling; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få en fördjupad förståelse av hur lärare i förskoleklass arbetar med språkutveckling med ett särskilt fokus på språklig och fonologisk medvetenhet samt hur detta arbete organiseras. Vi har dessutom undersökt hur samverkan ser ut i övergångarna till och från förskoleklass avseende språkutveckling samt språklig och fonologisk medvetenhet. LÄS MER

  5. 5. På lek eller allvar : En kvalitativ undersökning om hur pedagoger använder sig av lek inom kommunal skola och Waldorfskola och hur lek används skolförberedande inom förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Inez Lindh Isefält; [2014]
    Nyckelord :Waldorf; Municipal; Play; School preparing; Pre-class class; Waldorf; Kommunal; Lek; Skolförberedande; Förskoleklass;

    Sammanfattning : Jag har i min uppsats undersökt hur förskoleklassens verksamhet jobbar skolförberedande utifrån lek genom observationer av förskoleklasser på kommunala skolor och Waldorfskolor. Jag har också samtalat med pedagoger i dessa förskoleklasser och genom dessa samtal med pedagogerna kommit fram till hur de ser på sin verksamhet gällande lek och vart de lägger sin fokus, vilka föreställningar de har om lek och hur de använder sig av denna i skolförberedande syfte. LÄS MER