Sökning: "arbetssätt arbetsformer matematik"
Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden arbetssätt arbetsformer matematik.
21. "Få med sig alla på tåget" : - Lärares syn på inkluderande matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Denna studie har behandlat lärares syn på inkluderande undervisning i matematik. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sex matematiklärare i år 1-6 för att ta reda på hur lärarna anpassar undervisningen efter elevers olika förutsättningar samt vad de ser för hinder och möjligheter med inkluderande undervisning. LÄS MER
22. Arbetssätt och arbetsformer i ett matematikprojekt i åk.3 : En studie av arbetssätt och arbetsformers betydelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Studien är baserad på lärares, specialpedagogers samt projektledares uppfatt-ningar av arbetssätt och arbetsformers betydelse i ett matematikprojekt som bedrivs i åk 3. Syftet med detta arbete är att studera vilka arbetssätt och ar-betsformer som används i ett matematikprojekt för att utveckla elevers ma-tematiska förmåga med fokus på aritmetik, ur ett specialpedagogiskt perspek-tiv. LÄS MER
23. Lärares arbetssätt i matematik : Etnografiska fallstudier av fyra erfarna lärare
Magister-uppsats, Institutionen för didaktik; Institutionen för utbildning, kultur och medierSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om erfarna lärare följer läroplanens intentioner om att använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer för att främja elevernas kunskapsutveckling i matematik. För att nå detta syfte använde jag en etnografisk inspirerad fallstudie som vetenskaplig metod. LÄS MER
24. Elevers inställning till matematikundervisningen i relation till lärarens arbetssätt, inställning respektive kompetens
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Vi har i vår bakgrund lyft fram tidigare forskning som kan vara relevant för att finna relationermellan lärare och elever. I den tidigare forskningen har vi funnit ett flertal aspekter sombeskriver hur elevernas inställning kan främjas. LÄS MER
25. Geometriundervisning - En intervjustudie med sju lärare om deras uppfattningar av elevers lärande i geometri
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SammanfattningSyfte och huvudfrågorVårt syfte är att undersöka hur en grupp lärare på samma skola uppfattar geometriundervisning och vilken vikt defäster på olika aspekter gällande kunskapsinhämtning för elever i de tidigare skolåren.Våra frågeställningar är följande:– Hur uppfattar lärarna hur de ska undervisa för att elever ska lära sig geometri?– Vilka arbetssätt och arbetsformer framhåller lärarna som viktiga för elevers lärande?Metod och materialFör att svara på vårt syfte och våra frågeställningar använde vi oss av litteratur och kvalitativa intervjuer sommätinstrument. LÄS MER