Sökning: "arbetssätt arbetsformer matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden arbetssätt arbetsformer matematik.

  1. 6. Kommunikationsförmågan hos andraspråkselever : En studie om hur lärare arbetar med att utveckla den kommunikativa förmågan i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lisa Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselev; bedömning; metoder; muntlig kommunikationsförmåga; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur lärare arbetar för att utveckla andraspråkselevers kommunikativa förmåga inom matematikundervisningen i årskurs 1–3. Tyngdpunkten ligger vid den muntliga matematiska kommunikationen och vilka arbetssätt och arbetsformer lärarna använder i undervisningen för att utveckla förmågan. LÄS MER

  2. 7. Kooperativt lärande som inlärningsmetod för att öka elevers motivation i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fabio Maruotti; Victor Sand; [2021]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Matematik; Motivation; Unga elever; Grupparbete;

    Sammanfattning : Utifrån våra egna erfarenheter under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) märkte vi attarbetssätt och arbetsformer spelar en viktig roll för att skapa motivation hos eleverna. Vårtintresse fångades av de metoderna som vilar på samspelet mellan eleverna. LÄS MER

  3. 8. Den viktiga taluppfattningen - En studie om lärares undervisning för att stärka elevers taluppfattning

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Grönlund; Hanna Nordström; [2020]
    Nyckelord :Number sense; arbetssätt; arbetsformer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om hur ett antal lärare i årskurs 1 planerar, undervisar och reflekterar över sin undervisning i matematik för att stärka elevers taluppfattning. Taluppfattningen är grundläggande för förståelsen för tals sammanhang och strukturer och är således avgörande för elevernas fortsatta utveckling inom matematik. LÄS MER

  4. 9. Utomhuspedagogik inom matematik på grundskolan : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Dahl; Maria Max; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusmatematik; matematik; outdoor education; outdoor learning; mathematics; math;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utomhuspedagogik är en arbetsmetod som har blivit alltmer aktuell i dagens undervisning. Matematikuppgifter som elever får ta del av vid utomhusundervisning ger en vardagsrelaterad kontext. Elever får lära-genom-att-göra, de får teori i klassrummet som de sedan kan arbeta praktiskt med utanför klassrummet. LÄS MER

  5. 10. Nyanlända mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik : En intervjustudie om hur svenska skolor arbetar med särskilda åtgärder och vilka dilemman som stöts på

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ann Brattström; [2020]
    Nyckelord :Newly arrived middle school students; basic math knowledge; special measures; dilemma; Nyanlända mellanstadieelever; grundläggande matematikkunskaper; särskilda åtgärder; dilemma;

    Sammanfattning : När nyanlända elever, som kommer till Sverige i åldern 9 till 12 år, har stora kunskapsluckor i matematikkunnandet blir det ett utmanande arbete för den svenska skolan att tillgodose dessa elevers behov av stöd. Syftet med denna studie är fördjupa kunskap om hur svensk skola arbetar med nyanlända mellanstadieelever som på grund av bristande grundläggande matematikkunskaper är i behov av särskilt stöd. LÄS MER