Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Likvärdigt skrivande? En analys av ett antal gymnasieelevers argumenterande texter skrivna på dator och för hand
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I den svenska gymnasieskolan är det vanligt att eleverna skriver texter både på dator och för hand. Eftersom alla texter bedöms utifrån samma kunskapskrav är det av stor vikt att förutsättningarna för skrivandet är likvärdiga. LÄS MER
17. Politisk korrekthet : En kritisk diskursanalys om hur framställningen av begreppet formar den svenska debatten
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Det råder en ständig kamp om huruvida begreppet politisk korrekthet, eller kanske mer förekommande i folkmun - PK, är positivt eller negativt laddat och sällan har väl meningsmotståndare varit mer oense. Är politisk korrekthet något som krävs för att inkludera alla människor och understryka allas lika värde? Eller är det tvärtom något som är exkluderande och som censurerar åsikter i offentligheten? De olika åsiktslägren har svårt att förstå varandra och denna studie syftar till att undersöka hur företrädare för politisk korrekthet framställer begreppet i den svenska offentligheten. LÄS MER
18. När staten inte granskar : En kvalitativ studie om presentationen av texttyper i ämnesplaner och läroböcker för svenska i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : När lärare undervisar utgår de från en ämnesplan som innehåller information om de delar en kurs omfattar. Lärare tar ofta hjälp av olika läroböcker för att genomföra sin undervisning. Mellan åren 1938 och 1991 granskades läroböcker statligt innan de kom ut på marknaden. LÄS MER
19. "Man behöver kunskaper i både språk och kultur för att skriva bra" Den genrepedagogiska cirkelmodellen som ett språkutvecklande arbetsätt i vuxna andraspråkelevers textskapande.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med studien är att med aktionsforskningsverktyg undersöka hur och med vilka effekter den genrepedagogiska cirkelmodellen kan användas i undervisning om argumenterande texter med vuxna andraspråkselever som läser svenska som andraspråk 1 på komvux. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur kan cirkelmodellen tillämpas i undervisning om argumenterande texter? Vilka texttypiska och språkliga drag förekommer i elevernas argumenterade texter? Hur uppfattas det genrepedagogiska arbetssättet av eleverna? I detta examensarbete beskrivs ett antal lektioner som genomfördes enligt den genrepedagogiska cirkelmodellen, vilken karakteriseras av mycket stöttning, interaktion, hög kognitiv utmaning samt explicit undervisning. LÄS MER
20. Att ge förslag, argumentera och presentera : Hur tolkar elever på studieförberedande program respektive yrkesprogram instruktionen för en argumenterande skrivuppgift i Svenska 1?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna studie behandlar elevers tolkningar av tre uppmaningsverb för en argumenterande skrivuppgift i gymnasiekursen Svenska 1. Syftet med studien är att undersöka skillnader och likheter mellan hur elever på studieförberedande program och yrkesprogram tolkar de tre uppmaningsverben. LÄS MER