Sökning: "att arbeta med tema i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden att arbeta med tema i förskolan.

  1. 21. Utomhuspedagogik i förskolan : - En studie av pedagogers uppfattningar om barns samspel i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lena-Marie Olsson; [2013]
    Nyckelord :Förskola; Utomhuspedagogik; Utomhusmiljö; Samspel; Interaktion; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka uppfattningar som förskolans pedagoger har kring utomhusmiljöns påverkan på barns samspel. Pedagogernas uppfattningar bidrar i studien till att synliggöra de tankar som finns ute i verksamheten kring att arbeta med utomhuspedagogik och då med särskilt fokus på barnens sociala samspel. LÄS MER

  2. 22. Temaarbete : Barn och pedagogers syn på tematiskt arbete på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anne Svensson; Madeleine Borg; [2012]
    Nyckelord :Förskola; projekt; social utveckling; tematiskt arbetssätt.;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Lpfö:98) uppmuntrar pedagoger att ha ett temainriktat arbetssätt. Vi har valt att undersöka vad pedagoger och barn på en förskola anser om att arbeta temainriktat. LÄS MER

  3. 23. Förskolebarnens utevistelse : Pedagogernas reflektion kring utomhusmiljöns betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Eivor Martinsson; Ellinor Larsson; [2012]
    Nyckelord :utevistelse; förskola; lek; utveckling och lärande; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Av tradition är utevistelse på förskolan en viktig del av verksamheten och man tillbringar mycket tid utomhus. Därför är det av stor vikt att tiden utomhus förses med betydelsefullt innehåll för att barnen skall utvecklas och lära, för att det skall ske på ett meningsfullt sätt bör man som pedagog erbjuda barnen meningsfull utevistelse. LÄS MER

  4. 24. Förskolan i rymden : Om hur ett praktiskt temaarbete kan utveckla barns kunskaper och förståelse kring ett kunskapsområde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Magnus Andreason; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur ett praktiskt temaarbete kan förändra förskolebarns kunskaper och förståelse kring ett kunskapsområde. Temat handlar om rymden och vårt solsystem. LÄS MER

  5. 25. Vänskap i förskolan : En studie om förskollärares arbete med vänskapsrelationer i förskolan med barn i åldrarna 3-5 år

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Albertina Svanberg; Johanna Svensson; [2011]
    Nyckelord :Preschool; friendship; preschoolers; social skills; alienation; Förskolan; vänskap; förskolebarn; social kompetens; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att söka svar på hur förskollärarna som arbetar i åldrarna 3-5 år väljer att arbeta med barns vänskapsrelationer i förskolans verksamhet, eftersom tidigare forskning visar att allt fler barn befinner sig i förskolan samt att vänskap för barn har stor betydelse för deras välbefinnande. Frågeställningar som vi söker svar på i vår uppsats är på vilket sätt genomför förskollärarna ett arbete med barns vänskapsrelationer i förskolan, om förskolläraren anser att barns vänskapsrelationer är ett arbetsområde att prioritera i förskolan samt vad förskolläraren anser om sitt eget deltagande i barns skapande av vänskapsrelationer. LÄS MER