Sökning: "att arbeta med tema i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden att arbeta med tema i förskolan.

  1. 11. ”Finns inte barnens intressen kommer man ingenvart” - En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i förskolans tematiska arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tove Gustafsson; Nathalie Ehk; [2020]
    Nyckelord :relationships skills; social relations; guidance; leadership; children s perspective; scaffolding; relationskompetens; vägledning; ledarskap; barnperspektiv; sociala relationer;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som undersöker hur barnens intressen, tankar och idéer ingår i det tematiska arbetet i svenska förskolor. Syftet med denna studie är att förstå hur förskollärare arbetar för att möjliggöra barns inflytande och deltagande i det tematiska arbetet i förskolan. LÄS MER

  2. 12. Högläsning för yngre barns språkutveckling : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Asma Rouhi; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; förskolan; pedagoger; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskap om pedagogers, i detta fall förskollärares och barnskötares uppfattningar och erfarenheter om högläsning i relation till yngre barns språkutveckling. Metoden som användes för datainsamling var enskilda intervjuer med fem pedagoger. LÄS MER

  3. 13. Att vara eller inte vara - inom normen? : En kvalitativ litteraturanalys ur ett normkritiskt perspektiv med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Lövros; Anja Stjerndahl; [2019]
    Nyckelord :normkritik; normkreativitet; förskola; litteraturanalys; könsroller; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att söka svar på hur bilderböcker skulle kunna utgöra pedagogisk resurs för arbete med normer kopplade till genus och kön i förskolan. För att ta reda på detta förutsatte att utvalda bilderböcker analyserades utifrån centrala litteraturteoretiska perspektiv för att identifiera normer. LÄS MER

  4. 14. Förebyggande och främjande -om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Artberger; [2019]
    Nyckelord :Förebyggande arbete; förskolan; pedagogisk dokumentation; specialpedagogens roll; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Artberger, Ulrika (2018). Förebyggande och främjande – om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 15. "Är det ens någon skillnad?" : Tema och projekt i förskolan och barns inflytande över arbetssätten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Jakobsson; Jennifer Olsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; arbetssätt; tema; projekt; barns inflytande;

    Sammanfattning : I förskolan används olika arbetssätt som gynnar barns lärande och skapar trygga individer. Två arbetssätt som vi har erfarit under våra VFU-tillfällen (verksamhetsförlagd utbildning) är tema och projekt. Tema är flera aktiviteter med en röd tråd och projekt är målinriktade aktiviteter skapade utifrån barns intressen. LÄS MER