Sökning: "auditiv inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden auditiv inlärning.

  1. 1. Spatialized Sonification for the Learning of Surgical Navigation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Spatial Audio; Sonification; Surgical Simulations; Minimally invasive Surgery; Psychoacoustics; Spatial Ljud; Sonifikation; Kirurgiska Simulationer; Minimalinvasiv kirurgi; Psykoakustik;

    Sammanfattning : Historically, the education of surgical navigation in minimally invasive neurosurgery has been constrained by several factors. Medical students have been required to physically be in the operating room to observe a teacher perform the different procedures. This restricts their opportunities to gain valuable hands-on experience in their field. LÄS MER

  2. 2. Effekten av audio-haptisk feedback på simulerad körning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sara Modin; Simon Garrido Velasquez; [2023]
    Nyckelord :education; simulator; audio haptic feedback; fidelity; utbildning; simulator; audio-haptisk feedback; fidelitet;

    Sammanfattning : Den teknologiska utvecklingen går i full fart i dagens samhälle och detta påverkar även utvecklandet av utbildningar och dess tillvägagångssätt. Simulatorer och simulerad inlärning tar allt mer plats inom allt från medicinsk utbildning till golfsport och har länge använts inom pilotutbildning. LÄS MER

  3. 3. individual differences in Chronotype in relation to Cognitive Abilities and Academic Achievement : A systematic literature review of studies conducted in 2022

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Pamela Sumaili; [2022]
    Nyckelord :chronotype; sleep-wake; circadian preference; morningness-eveningness; cognitive abilities; intelligence; academic achievement; high students; university students; Kronotyp; sömn-vaken; dygnspreferns; morgon-kväll; kognitiva förmågor; intelligens; akademiska prestation; höga studenter; universitetstudenter;

    Sammanfattning : Abstract There has been an increase in the number of studies investigating the relationship between chronotype, cognitive abilities and academic achievement in different populations. It has been found that an individual’s natural tendency to prefer morning or evening activities is associated with circadian rhythms. LÄS MER

  4. 4. Perceptuell inlärning av bedömning av bakbenshälta hos häst : en jämförande studie av två digitala inlärningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Marika Erkkilä; [2021]
    Nyckelord :häst; bakbenshälta; perceptuell inlärning; datorbaserad träning; LamenessTrainer; veterinärstudenter; hältbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det går att förbättra studenters förmåga att bedöma bakbenshältor hos hästar på video, med hjälp av två olika datorbaserade inlärningsverktyg som också jämfördes med avseende på deras effekt på perceptuell inlärning. En specialgjord träningsmodul för perceptuell inlärning av bedömning av bakbenshältor skapades på student-webbportalen Canvas. LÄS MER

  5. 5. Från demonstration till individuell kunskap : en studie om samspelet mellan kommunikation och inlärning med fokus på ämnet slöjd

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Morgan Mattisson; Emil Persson; [2020]
    Nyckelord :sloyd; demonstration; learning; smooth transition; understanding; VAK; visual; auditory; kinesthetic; learning style; learning strategies; rhetoric; leadership; slöjd; demonstration; inlärning; genomgång; övergång; förståelse; VAK; visuell; auditiv; kinestetisk; inlärningsstil; lärstrategier; retorik; ledarskap;

    Sammanfattning : I denna studie försöker vi finna svar på hur en praktisk lärardemonstration kan utföras på ett pedagogiskt vis. Vi undersöker även övergången från den stund som domineras av läraren till den stund som utmärks av individuellt elevarbete. LÄS MER