Sökning: "autismspektrum i skola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden autismspektrum i skola.

  1. 1. Covid-19 Påverkan på livskvalitet hos personer med autism.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kim Josephson; Malin Lundahl; [2021-02-26]
    Nyckelord :Autism; Autismspektrum; Covid-19 Livskvalitet;

    Sammanfattning : Virussjukdomen Covid-19 som bröt ut i världen i slutet av 2019 har gjort att samhällen har satts i karantän. För personer med autism som är rutinbundna kan det vara problematiskt att bryta sin vardag. Syftet med denna studie är att undersöka vilken påverkan Covid-19 har på livskvaliteten hos personer med autism. LÄS MER

  2. 2. Finding Corners : How can architecture help children concentrate better?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Johanna Tuulse; [2018]
    Nyckelord :school; NDD; ADHD; autism; Gotland; brick; cognitive design;

    Sammanfattning : Swedish legislation states that a school is required to make the necessary adjustments to include   all children, regardless of circumstances or disabilities. However there are no clear guidelines as to how these adjustments should be carried out in the physical environment when it comes to cognitive disabilities such as ADHD, Autism Spectrum Disorder or Language Disorders. LÄS MER

  3. 3. Upplevelsen av delaktighet hos elever med funktionsnedsättning inom autism

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Apelfjord; [2018]
    Nyckelord :Autism; delaktighet; inkludering; lärande; samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur elever med en funktionsnedsättning inom autismspektrum (AST) upplever delaktighet i sin skolsituation. Studien är kvalitativ och har en fenomenologisk ansats och utgår från ett relationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Lärares livsvärld. Fyra lärares förutsättningar att arbeta med elever med autismspektrum i en förändrad skola för alla

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Larsson; [2014-06-23]
    Nyckelord :livsvärld; lärarroll; autism; lagändring; en förändrad skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: I och med en förändring i skollagen den 1 juli 2011 tillhör elever med autismspektrumtillstånd, utan utvecklingsstörning, grundskolan och inte längre särskolan. Denna förändring i lagtexten innebär stora förändringar för innebörden av ”en skola för alla” och förutsättningar för en sådan, därav användningen av ”en förändrad skola för alla”. LÄS MER

  5. 5. Att synliggöra det osynliga barnet. Elevers upplevelser i en inkluderad skolverksamhet för barn inom autismspektrum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabeth Stigert; [2012-09-24]
    Nyckelord :inkludering; flexibel inkludering; autismspektrum; delaktighet; inflytande; barnperspektiv; barnets perpektiv; anpassad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att ta del av fyra elevers upplevelser av klassrum samt rumsliga, didaktiska och sociala övergångar samt deras erfaranden av delaktighet i beslut om övergångarna i en inkluderande grundskola. Teori: För att förstå elevernas upplevelser av inkludering i deras livsvärld skola, har litteratur inom följande områden beskrivits: specialpedagogiska perspektiv, styrdokument, medicinska traditionen, biopsykosociala inriktningen och den sociokulturella teorin. LÄS MER