Sökning: "en förändrad skola för alla"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden en förändrad skola för alla.

  1. 1. Valkompetens : En kvantitativ studie om lärares arbete med valkompetens för elever inom obligatorisk skola

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sandra Dahlinger; [2023]
    Nyckelord :Career Management Skills; CMS; teachers; career guidance; choice of upper secondary programs; Valkompetens; lärare; bred vägledning; gymnasieval.;

    Sammanfattning : Omval inom och avhopp från gymnasieskolan har ekonomiska konsekvenser för såväl skola som samhället och individen själv. En utvecklad valkompetens från grundskolan ses som ett verktyg för att nå förändring. LÄS MER

  2. 2. Yngre barns upplevelser av vardagen : Tre år efter cancerdiagnos

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Irene Lindberg; Ellinor Mehtola; [2015]
    Nyckelord :barn; upplevelser; cancer; vardag; stöd; hälsovård;

    Sammanfattning : Fyra av fem barn som får cancer i Sverige överlever årligen. De som har överlevt har genomgått långa behandlingar och har vistats mycket på sjukhus som gör att de missat mycket i förskola och skola. Behandlingarna medför också att barnen drabbas av bieffekter och de har en förändrad kropp med mycket ärr mm. LÄS MER

  3. 3. Lärares livsvärld. Fyra lärares förutsättningar att arbeta med elever med autismspektrum i en förändrad skola för alla

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Larsson; [2014-06-23]
    Nyckelord :livsvärld; lärarroll; autism; lagändring; en förändrad skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: I och med en förändring i skollagen den 1 juli 2011 tillhör elever med autismspektrumtillstånd, utan utvecklingsstörning, grundskolan och inte längre särskolan. Denna förändring i lagtexten innebär stora förändringar för innebörden av ”en skola för alla” och förutsättningar för en sådan, därav användningen av ”en förändrad skola för alla”. LÄS MER

  4. 4. Skolans bedömning av elevers behov av särskilt stöd : En litteraturstudie om en skola för alla med ett sociokulturellt perspektiv

    L3-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Daniel Haapala Brundin; Christoffer Carlsson Norén; [2013]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; Skola; Elever; Likvärdighet; Utbildning; Bedömning; Utredning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie söker finna orsaker till varför antal elever i behov av särskilt stöd ökat senaste åren. Därtill vill studien söka se vilka effekter som blivit av ökningen samt ha svar på hur elevers chanser till likvärdig utbildning kan ökas. LÄS MER

  5. 5. En skola för alla - en förändrad syn? : En diskursjämförelse av skillnaderna i 1985-årsskollag och 2010-års skollag samt Lpo94 och Lgr11

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carina Persson; [2013]
    Nyckelord :Kritisk diskursteori; läroplan; skollag; inkludering; demokrati; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en skola för alla framställs i 2011-års skollag jämfört med 1985-års skollag samt i 2011-års läroplan, Lgr11, jämfört med 1994-års läroplan, Lpo94. Empirin har begränsats till de avsnitt som berör grundskolan ur perspektivet en skola för alla och elever i behov av särskilt stöd, i de båda skollagarna och läroplanerna (endast kapitel 1). LÄS MER