Sökning: "böckers betydelse"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden böckers betydelse.

  1. 1. Literacy i förskolan : En enkätundersökning om förskollärares metoder av att arbeta med läs- och skrivundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Sundén; [2016]
    Nyckelord :enkätundersökning; literacy; förskollärare; förskolan; arbetsmetoder; pedagogik; läsning och skrivning;

    Sammanfattning : Grunden till undersökningen ligger i behovet i att barn ska kunna kommunicera med varandra för att gå vidare och utvecklas i samhället. Literacy fogar samman olika delar i kommunikationen som människor gör med varandra då denna studie avgränsar sig i läsning och skrivning. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Hedlund; [2013]
    Nyckelord :literacy; books; language development; literature; böcker; litteratur; literacy; språkutveckling;

    Sammanfattning : SammanfattningHedlund, Marie & Lundblad, Mika (2013). Skönlitteratur i förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt till böcker och hur de används. Lärarutbildningen, Malmö högskola.Vikten av språklig medvetenhet hos barn redan vid tidig ålder har varit en genomgående och ytterst intressant och aktuell fråga. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur i undervisningen : Ett gestaltande arbete i att skapa ett läromedel för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Forslund; Mia Odén; [2013]
    Nyckelord :Didaktik. Estetiska läroprocesser. Mediering.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var tvåfaldigt. Det ena var att ta reda på vilka argument som finns förarbete med skönlitteratur och öka kunskapen om hur lärare använder det i sin undervisning.Det andra var att göra ett didaktiskt försök att skapa ett skönlitterärt läromedel. LÄS MER

  4. 4. Användning och betydelse av barnböcker i förskola och fritidshem

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Evelina Stigestad; Petrus Stigestad; [2010]
    Nyckelord :barnböcker; barnlitteratur; förskola; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre förskollärare och tre fritidspedagoger beskriver att de använder sig av barnböcker i det vardagliga arbetet på förskola och fritidshem. Frågeställningarna är: Hur beskriver förskollärarna och fritidspedagogerna att de använder barnböcker i verksamheten? Vilken betydelse anser förskollärarna och fritidspedagogerna att barnböcker har för barnen?För att få svar på frågeställningarna användes kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare och tre fritidspedagoger som metod. LÄS MER

  5. 5. Böckers magiska kraft - lässtunder i förskolan

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Susanne Bengtsson; Lina Svensson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka och synliggöra hur förskollärare använder sig av barnlitteratur i förskolan. Den visar på vilka sätt förskollärare arbetar med barnlitteratur och hur lässtunder planeras samt vilken roll barnlitteraturen har i förskolan och vilken betydelse det kan ha för barns utveckling, fokuserat på den språkliga utvecklingen. LÄS MER