Sökning: "banduras"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade ordet banduras.

  1. 1. “Man anpassar sig för att överleva” : En studie om lärande- och anpassningsprocesser hos svenskar med internationella arbetsplatser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Dania Jihad; Yasmine Rghif; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Cultural Adaptation; International workplace; Multicultural Work Environments; Working abroad.; Nyckelord: Kulturell Anpassning; Internationella Arbetsplatser; Multikulturella Arbetsmiljöer; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Abstract (sv): Denna uppsats undersöker de lärande- anpassningsprocesser som svenskar genomgår när de etablerar sig på internationella arbetsplatser. Med fokus på svenskar som arbetar i olika länder utgår studien från dessa två forskningsfrågor: Hur beskriver svenskar sina erfarenheter av att etablera sig på en arbetsplats utomlands? Vilka möjligheter och utmaningar identifierar svenskar i dessa sociala lärande- och anpassningsprocesser? Studien besvarar dessa frågor genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för att utforska individuella erfarenheter av kulturell och professionell anpassning. LÄS MER

  2. 2. En kvantitativ studie om dagens tillgänglighet av droger samt risk-/ och skyddsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Nathalie Edfeldt; Klara Håkanson; [2024]
    Nyckelord :adolescent; youth; drug use; normativity; group-behavior; peer-influence; social media; social learning; availability; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine drug availability and social risk- and safety factors regarding adolescents' drug use. The method used for this study was a survey, with 140 students from Helsingborg's high schools as respondents, allowing a quantitative analysis. The theory used in this study was Albert Bandura's social learning theory. LÄS MER

  3. 3. Att berätta eller inte berätta om mobbning i skolan : Hur kön, social självtillit och auktoritativt lärarledarskap sammanhänger med mellanstadieelevers intention att berätta om egen utsatthet av mobbning för vuxna i skolan

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Agnes Werner; Lina Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :psykologi; socialpsykologi; mobbning; mobbning i skolan; social självtillit; auktoritativt lärarledarskap; berätta; hinder;

    Sammanfattning : Syftet med det aktuella examensarbetet var att undersöka hur kön, social självtillit och elevens uppfattning av lärarens auktoritativa ledarskap sammanhängde med mellanstadieelevers intention att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal samt hur det sammanhängde med elevens upplevelse av hinder för att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal. I studien deltog 370 mellanstadieelever (62. LÄS MER

  4. 4. Hur har matematiklyftet påverkar verksamma förskolepedagogers självförmåga och kunskaper beträffande matematikundervisning? : En kvalitativ studie om matematiklyftets olika inverkan på verksamma pedagoger inom den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Bagge; Matilda Helmersson; [2023]
    Nyckelord :Matematiklyftet; Kompetensutveckling; Matematikundervisning; Självförmåga; Self-efficacy; Didaktiskt självförtroende; Förskola; Förskolepedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en bild över hur matematiklyftet har påverkat verksamma förskolepedagoger i Sverige. Metoden som nyttjats är en kvalitativ enkät, med kvantitativa inslag. Enkäten har publicerats i ett flertal olika förskolefora samt mejlats ut till rektorer i Sörmland. LÄS MER

  5. 5. Orsaker till elevers ändrade språkval : Reasons for students' changed language choices

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Merly Mendoza Lara; [2023]
    Nyckelord :Anledningar; orsaker; överge; moderna språkstudier; sociokognitiv; motivation; självförmåga; attityd.;

    Sammanfattning : I den här studien ska jag visa de orsakerna som högstadieelever ger för att byta eller övergesina studier i moderna språk. Studien har utgått från en kvalitativ metod bestående avsemistrukturerade intervjuer med sex grundskoleelever från årkurs 7, 8 och 9. LÄS MER