Sökning: "barn i behov av särskilt stöd"

Visar resultat 36 - 40 av 988 uppsatser innehållade orden barn i behov av särskilt stöd.

  1. 36. Anpassningar är till för alla barn! : Förskollärarnas uppfattningar av arbete med anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Danijela Dedic Jovanovic; Jennie Andréason; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; inkluderande förhållningssätt; innehåll; kommunikation och lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att genom att ta del av några förskollärares uppfattningar bidra med kunskap om hur arbetet med anpassningar i förskolan kan gestalta sig på organisations-, grupp- och individnivå. De frågeställningar som vi utgår från är: Hur definierar några förskollärare anpassningar i förskolan? Vad innebär arbetet med anpassningar i förskolan enligt förskollärarnas uppfattningar? Vad bidrar anpassningarna i förskolan till enligt förskollärarnas erfarenheter? För att få ett helhetsperspektiv av informanternas berättelser och eftersom vi tittar på hur förskollärarnas uppfattningar av anpassningar i förskolan ser ut både på organisations-, grupp- och individnivå har vi valt att använda oss av systemteorin som vårt teoretiska ramverk. LÄS MER

  2. 37. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Judy Janice Anyango; Alexandra Salmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER

  3. 38. En studie om vilka förutsättningar förskollärare upplever att de har i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Chiara Cujec; Sandra Lövqvist; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Specialpedagog; Kunskap; Förutsättningar;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärarnas upplevelser om arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Syftet med studien är att bidra med kunskap om vilka förutsättningar förskollärarna upplever att de har för att arbeta med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 39. “Att ibland inte riktigt veta hur man ska göra” : En studie om hur förskollärare förhåller sig till barn i behov av särskilt stöd i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Amanda Nilsson; Jessie Vedmar; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; förskollärare; inkludering; likvärdig;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få en djupare insyn i förskollärares arbete med barn i behov av särskilt stöd i undervisningen. Vi har undersökt hur förskollärare förhåller sig till barn i behov av särskilt stöd för inkludering i undervisningen. LÄS MER

  5. 40. Arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan : Uppfattningar och reflektioner bland förskollärare,specialpedagoger och rektorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Abrahamsson; Klara Fahlgren; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; inclusion; preschool; special education.; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utveckla kunskap om arbetssätt och uppfattningar bland olika yrkesgrupper om arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Yrkesgrupperna var förskollärare, specialpedagoger och rektorer. Den valda teorin vilade på de relationella och kategoriska perspektiven. LÄS MER