Sökning: "barn intresse böcker"

Visar resultat 11 - 15 av 82 uppsatser innehållade orden barn intresse böcker.

  1. 11. Läsning - en kvinnlig företeelse? : En studie om högläsningsvanor i relation till elevers attityd kring läsning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vendela Bergfors; Sofia Pihlblad; [2021]
    Nyckelord :Didaktik Genus Läsattityder Högläsning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med denna studie är att undersöka läsvanor och attityder utifrån ett genusperspektiv. Detta genom undersökning av högläsningvanor hos vårdnadshavare till barn i två utvalda F-3 klasser. LÄS MER

  2. 12. HÖGLÄSNING I FÖRSKOLAN - NÄR TVÅ VÄRLDAR MÖTS : EN KVALITATIV STUDIE OM DEN ANALOGA OCH DIGITALA HÖGLÄSNINGENS BETYDELSE FÖR BARNS SPRÅKUTVECKLING OCH INTERAKTION

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Källberg; Alva Carlbom; [2021]
    Nyckelord :högläsning; förskola; pedagogik; sociokulturellt perspektiv; analog högläsning; digital högläsning; interaktion; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver hur analog och digital högläsning främjar barnens språkutveckling och interaktion. En kvalitativ forskningsmetod användes med semistrukturerade intervjuer med fokus på påverkansfaktorer som respektive högläsning har för barns språkutveckling och interaktion. LÄS MER

  3. 13. Det levande biblioteket : Att öka intresset hos barn för att besöka bibliotek via rörliga AR-bokomslag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fanny Olsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Fysiska biblioteksbesök minskar år för år rapporterar Kungliga Biblioteket (2019) samtidigt som unga läser allt mindre på fritiden (Sveriges Radio, 2019). Rapporten “Unga Berättar” från 2018 har visat att unga har ett intresse av att läsa böcker men att besöka bibliotek lockar desto mindre (Hedemark, 2018). LÄS MER

  4. 14. Flerspråkighet i förskolan : En studie om hur pedagoger uppmuntrar flerspråkiga barn för att lära sig det svenska språket

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bala Bahadin Mohamad; Hala Raad; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; modersmål; kommunikation; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Flerspråkiga barn har ökat i förskolan visar tidigare forskning och statistik. Detta leder till att det ställs större krav på förskolor och pedagoger, vilket i sig innebär att det blir mer och mer viktigt att ha kunskap om flerspråkighet inom förskolläraryrket. LÄS MER

  5. 15. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER