Sökning: "barn intresse böcker"

Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade orden barn intresse böcker.

  1. 21. Högläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Hedman; Malin Rehn; [2020]
    Nyckelord :Boksamtal; förskola; förskollärarperspektiv; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad förskollärare har för syften med högläsning och vilka strategier de använder, detta för att få kunskap om hur det går att arbeta med högläsning som ett pedagogiskt verktyg. Examensarbetet har sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv för att förstå hur högläsning kan bidra till barns språk och lärande genom interaktion och samspel med andra barn och vuxna. LÄS MER

  2. 22. Socialt samspel i förskolan enligt bilderböcker : Analys av bilderböcker där handlingen utspelar sig i en förskolemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Klevestedt; [2020]
    Nyckelord :Children s literature; picture book; preschool; social interaction; Barnlitteratur; bilderbok; förskola; socialt samspel;

    Sammanfattning :   The purpose of the study is to contribute knowledge about how the social interaction in preschool is portrayed in picture books. I set out the following two questions to help me achieve this goal. LÄS MER

  3. 23. ”För att barnen ska bli intresserade, måste jag vara engagerad” : En studie om hur pedagogers förhållningssätt till böcker och läsning påverkar resultaten inom projektet Bokstart på fem förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Nordlund; Anna Ringqvist; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; family literacy; pedagogers förhållningssätt; attityder; intervju- och enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med projektet Bokstart och hur pedagogers förhållningssätt till litteratur i allmänhet och till Bokstartprojektet i synnerhet påverkar utlåning av böcker i förskolornas kapprumsbibliotek. Studien syftar även till att undersöka hur vårdnadshavarna på förskolorna upplever projektet samt vilken information de fått om Bokstart. LÄS MER

  4. 24. Vad händer efter döden morfar? Hur barnlitteratur kan användas som stöd i samtal om döden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Brattström; Moa Talbäck; [2020]
    Nyckelord :Skola; samtal; stöd; sorg; tankar; döden; bilderbok;

    Sammanfattning : Döden kan ses som ett tabubelagt och skämmande ämne som både vuxna och barn har svårtatt prata om. För att inte uppröra barnet undviker ofta vuxna att prata om döden vilket bidrartill att barnen även tar avstånd ifrån ämnet. LÄS MER

  5. 25. Bokläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Agustina Sungkawati Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :bokläsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utreda vilken betydelse böcker och bokläsning har för det pedagogiska arbetet i förskolan ur pedagogernas perspektiv. Innehållet fokuseras på vad pedagogerna berättar om hur de använder barnböcker i förskolan, vad pedagogerna säger om sin roll i användandet av barnlitteratur i förskolan, vad pedagoger anser om vilka faktorer som påverkar barnens intresse för böcker, varför pedagoger tycker att barns läsande av böcker är viktigt. LÄS MER