Sökning: "barn och ekologisk"

Visar resultat 16 - 20 av 82 uppsatser innehållade orden barn och ekologisk.

  1. 16. Pappors upplevelser av sitt föräldraskap till barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ottilia Hellström Barnard; [2022]
    Nyckelord :intellectual disability disorder; parenting; intellektuell funktionsnedsättning; föräldraskap;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med utökad kunskap om pappors upplevelser av sitt föräldraskap till barn med intellektuell funktionsnedsättning, samt deras erfarenheter av hjälp och stöd från formella och informella stödfunktioner. Med hjälp av kvalitativ studiemetod baseras studiens empiri på åtta semistrukturerade intervjuer med pappor till barn i åldrarna 4 till 51 år. LÄS MER

  2. 17. Barngruppsstorlekens påverkan : En intervjustudie om förskollärares upplevelser av barngruppsstorlekens påverkan på det pedagogiska arbetet med särskilt fokus på barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jennifer Andersson; Jessica Zetterberg; [2022]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskola; pedagogiskt arbete; ekologisk systemteori; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Genom våra erfarenheter och genom hela utbildningen har vi läst och erfarit vad barn behöver för att lära och utvecklas. En aspekt som vi uppmärksammat är att barnantalet i en barngrupp kan vara av betydelse, både för det pedagogiska arbetet i förskolan samt för alla barnsutveckling och lärande, vilket också är studiens syfte. LÄS MER

  3. 18. Att kunna skapa en tillgänglig fysisk miljö : - en fallstudie om faktorer och hänsynstaganden i en konceptförskolas byggprocess

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alina Linerstad; [2021]
    Nyckelord :Physical environment; accessibility; concept preschool; relational dynamic systems theory; ecological systems model; Fysisk miljö; tillgänglighet; konceptförskola; relationell dynamisk systemteori; ekologisk systemmodell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka faktorer och hänsynstaganden som legat till grund i en byggprocess när en ny konceptförskola planerats i relation till barns utveckling och lärande i den fysiska miljön. Genom en fallstudie har en specifik byggprocess undersökts genom semistrukturerade digitala intervjuer tillsammans med två förskolerektorer, en lokalplanerare, en tillgänglighetssakkunnig samt byggentreprenadens projektledare och två arkitekter som ses som byggprocessens nyckelpersoner. LÄS MER

  4. 19. Undervisning om hållbar utveckling utomhus i förskolan : En intervjustudie med modellprövande ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Johansson; Julia Nordström; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling i förskolan; utomhusundervisning i förskolan; didaktisk modell för miljöengagemang; tre dimensioner av hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie baserad på intervjuer av förskollärare på svenska förskolorsträvar efter att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på sin undervisning om och förhållbar utveckling i förskolan och är avgränsad till att undersöka undervisningen som skerutomhus. Studien granskar undervisningens innehållsliga del i förhållande till de tredimensionerna av hållbar utveckling (ekologisk, ekonomisk och social). LÄS MER

  5. 20. "Man är aldrig för liten för att göra skillnad" : En flermetodsforskningsstudie om hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paulina Stenvall; Gabriella Söderberg; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskolepersonal; hållbar utveckling; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal beskriver och undervisar om hållbar utveckling. Metoden som används var en flermetodsforskning och datainsamling har skett genom en enkätundersökning, för att kunna besvara studiens frågeställningar. Studien har utgått från det teoretiska perspektivet intra-aktiv pedagogik. LÄS MER