Sökning: "intellectual disability disorder"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden intellectual disability disorder.

  1. 1. Förstår vi varandra? : Sjuksköterskans upplevelse av att kommunicera med patienter som har en intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Malin Lindholm; Miranda Kristiansson; [2023]
    Nyckelord :Barrriärer; Kommunikation; Intellektuell funktionsnedsättning; Personcentrerad vård; Sjuksköterska; Upplevelser;

    Sammanfattning : Introduktion: En av 100 personer har en intellektuell funktionsnedsättning i Sverige. Intellektuell funktionsnedsättning betyder en nedsatt förmåga att förstå, lära in, använda information och att hantera vardagen. LÄS MER

  2. 2. Exploring the perspectives of current and future sibling caregivers to a person with a neurodevelopmental disorder – implications for occupational therapy. A scoping review.

    Magister-uppsats, Jönköping University

    Författare :Kayleigh Tudor; [2023]
    Nyckelord :Adults; Brothers; Intellectual Disability; Learning Disability; Occupational Therapy; Sisters;

    Sammanfattning : Introduction: Numerous studies have examined caregiver burden and stress, yet few represent the perspective from the sibling caregiver of a person with a neurodevelopmental disorder within the context of occupational therapy practice. Therefore, this scoping review provides a review of current evidence. LÄS MER

  3. 3. Grief Support for Children with Intellectual Disabilities and Autism Spectrum Disorder : A Systematic Literature Review

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Maria Bonin; [2022]
    Nyckelord :Grief; support; intervention; children; autism spectrum disorder; intellectual disabilities;

    Sammanfattning : Children with intellectual disabilities and autism spectrum disorder are in danger of developing serious mental health issues after the death of a beloved person. They are considered as not being able to grieve and understand the concept of death, which leads to exclusion from grieving processes and rituals. LÄS MER

  4. 4. En nationell undersökning om arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiesärskolan : Synen på arbetsplatsförlagt lärande och dess betydelse för elever som läser ett nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Gustafsson; Sjölie Eivor; [2022]
    Nyckelord :Workplace-based learning; wbl; upper secondary special school; intellectual disability; mild developmental disorder; employability.; Arbetsplatsförlagt lärande; APL; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; lindrig utvecklingsstörning; anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to illustrate how Work-based Learning (WBL) is handled in Special Education High Schools. With this purpose in mind, four questions have been formulated and they focus on what proportion of the total amount of high school students in the Special Education High School National Program who is completing their WBL according to governmental regulations, what challenges the WBL managers experience in working with WBL, what reasons the WBL managers see as decisive for students not completing their WBL and what benefits the WBL managers see with WBL. LÄS MER

  5. 5. Pappors upplevelser av sitt föräldraskap till barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ottilia Hellström Barnard; [2022]
    Nyckelord :intellectual disability disorder; parenting; intellektuell funktionsnedsättning; föräldraskap;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med utökad kunskap om pappors upplevelser av sitt föräldraskap till barn med intellektuell funktionsnedsättning, samt deras erfarenheter av hjälp och stöd från formella och informella stödfunktioner. Med hjälp av kvalitativ studiemetod baseras studiens empiri på åtta semistrukturerade intervjuer med pappor till barn i åldrarna 4 till 51 år. LÄS MER