Sökning: "barn psykologi rätt"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden barn psykologi rätt.

  1. 21. Finns det några snälla barn? : Om barn och möjligheten att  vara - och bli - sitt bästa jag i förskolan.

    L3-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Veronica Rosmark Jonsson; [2012]
    Nyckelord :Preschool; children; creation of self-image; Förskola; barn; skapande av självbild;

    Sammanfattning : Det är varje barns rätt att i varje stund bjudas möjlighet att vara – och bli – sitt bästa jag under sin vistelse på förskolan. En övertygelse om att vi blir i det sammanhang vi befinner oss beroende på aspekter som tid, miljö och material präglar förskolan jag besökt och den avdelning på vilken min studie är gjord. LÄS MER

  2. 22. Svågerskapsarv : En analys av Ärvdabalken 3:8

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Axel Andersson; [2012]
    Nyckelord :arvsrätt; svågerskapsarv; särkullbarn;

    Sammanfattning : Sammanfattning När en gift person avlider aktualiseras två saker, dels bodelning och dels arvskifte. Bodelningen delar giftorättsgodset lika mellan makarna och det som återstår för den avlidna kallas kvarlåtenskapen. Denna kvarlåtenskap ärvs av maken om inte den först avlidna har avkomlingar som inte är släkt med den efterlevande maken. LÄS MER

  3. 23. Barn i behov av särskilt stöd : en kvalitativ studie om den ökande andelen elever som skrivs in i särskolan

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Ayse Taher; [2012]
    Nyckelord :särskilt stöd; elevökning; utvecklingsstörning; särskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån professionellas perspektiv få en ökad kunskap och förståelse för den ökande andelen av elever som skrivs in i särskolan. Huvudfrågan som denna studie försöker belysa är: Vilka faktorer ligger bakom elevökningen i särskolan? För att uppnå mitt syfte kommer jag fokusera på de följande frågeställningar: Vad innebär elever i behov av särskilt stöd? Vilka är kriterierna för rätt till särskoleundervisning?   För att kunna ge svar på mina frågor tillämpade jag en kvalitativ metod, där utförde jag intervjuer med olika yrkesgrupper som jobbar med dessa elever. LÄS MER

  4. 24. Barns rätt till utbildning : - Om svenskt socialt arbete i Togo.

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Hannes Nilsson; Jonas Nyberg; [2012]
    Nyckelord :Childrens Rights; International Social Work; Poverty; Gender; Education.; Barns rättigheter; Internationellt socialt arbete; Fattigdom; Genus; Utbildning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur de svenska humanitära organisationerna Tam-Tam, PMU, SoUG samt Barnfonden bedriver/vill bedriva socialt arbete för att främja barns rätt till utbildning och skolgång i Togo. Vidare ämnar studien ta reda på om faktorer som bemötande och förhållningssätt har någon betydelse i deras sociala arbete i landet. LÄS MER

  5. 25. Gy11 – Förstärkning av skolans sorteringsfunktion? : En studie om ungdomars gymnasieval efter 2011 års gymnasiereform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elisabeth Haugseth; [2012]
    Nyckelord :Social snedrekrytering; GY11; habitus; sortering;

    Sammanfattning :   Hösten 2011 infördes en ny gymnasiereform i Sverige (GY11) och förutsättningarna på gymnasienivå förändrades. Eleverna ska nu välja mot en yrkesförberedande eller studieförberedande examen redan i årskurs nio. LÄS MER