Sökning: "barn psykologi rätt"

Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade orden barn psykologi rätt.

  1. 11. Ungdomars upplevelser av påverkan i relation till vuxna : En fenomenologiskt inspirerad studie utifrån ett agens och empowermentperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Katarina Olsson; [2018]
    Nyckelord :Agency; empowerment; participation; adolescents; adults; guardians; parents; qualitative method; phenomenology; interpretative phenomenological analysis; Agens; empowerment; delaktighet; ungdomar; vuxna; vårdnadshavare; föräldrar; kvalitativ metod; fenomenologi; tolkande fenomenologisk analys;

    Sammanfattning : Barn har rätt att påverka sina liv utifrån barnkonventionen, vilket brister i dagsläget. Studien syftar till att synliggöra ungdomars upplevelser och åsikter om påverkan i relation till vuxna rörande det de anser är viktigt att få påverka i sina liv. LÄS MER

  2. 12. Skolpsykologers arbete med flyktingbarn: Roller, insatser och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nikolina Rodin; [2016]
    Nyckelord :skola; flykt; skolpsykologer; flyktingbarn; elevhälsa; roller; school psychologist; refugee children; school; roles; Social Sciences;

    Sammanfattning : Antalet barn som flyr till Sverige har under de senaste åren ökat. Dessa barn har rätt till en välfungerande skolgång, men kan stå inför vissa utmaningar. LÄS MER

  3. 13. Lagen med särskilda bestämmelser för vård av unga : Barns möjlighet att påverka

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Karin Brandt; Felicia Koivunen Wåhlstrand; [2016]
    Nyckelord :1 and 2 §§ LVU – The Care of Young Person Act; children’s perspectives; children’s voice; to take in participation in consideration; The Social Services Act.; 1 och 2 §§ LVU; barnperspektiv; barns röst; i beaktande av; delaktighet; Socialtjänstlagen.;

    Sammanfattning : In the Social Services Act in Sweden, it is stated that every child has the right to be given information and the opportunity to express its will and opinion. The child’s possibility to participate in the process of investigation should be considered with respect to the child´s age and maturity. LÄS MER

  4. 14. "Alla måste tänka likadant" - Pedagogers syn på implementering av lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emelie Broberg; Ia Hedberg; [2016]
    Nyckelord :Thematic Analysis; education; special pedagogy; teacher; implementation; fokusgrupp; kvalitativ metod; focus group; qualitative method; challenging behavior; conflict management; hermeneutics; low arousal approach; pedagogue; school; hermeneutik; tematisk analys; problemskapande beteende; konflikthantering; utbildning; specialpedagogik; implementering; pedagog; skola; lågaffektivt bemötande; lärare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Low arousal approach is a method that recently was implemented in some Swedish schools to manage challenging behavior. The method differs from other methods by its keynote: Kids do the right thing if they are able instead of Kids do the right thing if they want to. LÄS MER

  5. 15. BCFPI som screeninginstrument inom BUP i Halland - en utvärdering

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Andrea Gålnander; [2015]
    Nyckelord :screening; förstalinjen; Barn och ungdomspsykiatri; : BCFPI; Social Sciences;

    Sammanfattning : BUP Halland har beslutat att barn och ungdomar med lättare psykiska symtom skall hänvisas till första linjens psykiatri. Som stöd i bedömningen har en telefonintervju BCFPI använts. LÄS MER