Sökning: "barnhälsa i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden barnhälsa i förskolan.

  1. 1. Förskollärares synsätt och arbete med små barns hälsa och välbefinnade i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Andersson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barnhälsa; hälsofrämjande arbete; KASAM; kvalitétsutveckling förskola; omsorg; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till och arbetar med små barns hälsa och välbefinnande i förskolan utifrån sin roll som pedagogisk ledare samt undersöka vilka utmaningar förskollärare uppfattar att arbetet innebär. Metoden som används är en kvalitativ ansats där 10 intervjuer gjorts med förskollärare i samma kommun. LÄS MER

  2. 2. Att skapa ett utflyktsmål för ett ökat välmående : Ett designförslag på en ny stadslekplats i Björksätra, Sandvikens Kommun

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Malin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Lekplats; barnhälsa; hållbarhet; ökat välmående; parkplanering; lekutrustning;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats får ni följa mitt arbete och de olika metoderna jag använt för att ta fram ett förslag på en ny stadslekplats åt Sandvikens kommun. I diskussion med kommunens parkingenjörer kom jag fram till att designförslaget ska appliceras på en kommunägd mark i Björksätra, Sandvikens kommun. LÄS MER

  3. 3. Det oföljsamma barnet : En kritisk diskursanalys av pedagogers tal om emotionella avvikelser hos barn i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Caroline Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Child health; Discrimination; Inclusive education; Professional vision; Stigmatization; Barnhälsa; Diskriminering; Inkludering; Professionell blick; Stigmatisering;

    Sammanfattning : Nya examensmål har nyligen utformats för samtliga förskollärarutbildningar i Sverige. Dessa trädde i kraft den första januari i år, 2021, efter att regeringen konstaterat att skolan måste möta barn i neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD, på ett bättre sätt genom utökad kompetens på området. LÄS MER