Sökning: "barns lärande förr och nu"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden barns lärande förr och nu.

  1. 1. Dockans möjligheter i förskolans undervisning : En kvalitativ intervjustudie om handdockan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Malin Jarflod; Anette Lind; [2018]
    Nyckelord :Handdockor; förskola; pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppmärksamma handdockan och dess möjligheter som ett pedagogiskt redskap i förskolans undervisning. Tidigt fick vi uppfattningen om att handdockor mer frekvent användes förr jämfört med nu och med detta som bakgrund valde vi därför att fördjupa oss i ämnet och undersöka det närmare. LÄS MER

  2. 2. Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Louice Sporrsäter; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppetutomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.Mitt syfte är att beskriva hur utomhusmiljön kan användas som lärande- och utvecklingsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers deltagande i leken - Förskolebarn och pedagoger berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Dianah Brynell; Sofia Stavebring; [2009]
    Nyckelord :Lek; Barns perspektiv; Pedagogers deltagande; Styrning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser pedagogers deltagande i leken sett ur barns och vuxnas perspektiv. Syftet med examensarbetet är att tydliggöra barns syn på pedagogens deltagande i leken på förskolan. Syftet är också att synliggöra pedagogens tankar kring sitt eget deltagande i leken för att kunna jämföra de olika perspektiven. LÄS MER

  4. 4. Inskolning förr och nu : Pedagogers och föräldrars uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Elisabeth Pant; Johanna Lundgren; [2009]
    Nyckelord :anknytning; förskola; inskolning; samspel; trygghet;

    Sammanfattning : Lundgren, Johanna & Pant, Elisabeth (2009): Inskolning förr och nu. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER