Sökning: "barns platsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barns platsskapande.

  1. 1. Unga tjejers perspektiv på den urbana närmiljön : promenadintervjuer med tjejer i åldern 8-12

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Anna Maria Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barnvänliga miljöer; stadsmiljö; tjejers perspektiv; miljöerbjudanden; rörelsefrihet; platsskapande; promenadintervjuer;

    Sammanfattning : Det urbana landskapet har genomgått en stor förändring de senaste decennierna, och den ökade trafiken, förtätningen och rädslan för fulla gubbar begränsar barns rörelsefrihet idag. Möjligheten att röra sig fritt utgör tillsammans med tillgång till många miljöerbjudanden, grundstenarna i en barnvänlig miljö. LÄS MER

  2. 2. Uppfattningen av barns platsskapande i kommunal planering : en fallstudie av hur två svenska kommuner planerar för och med barn i en urban miljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Louise Uddenäs; [2022]
    Nyckelord :Barns platsskapande; barns platser; barnvänliga miljöer; hållbar stadsutveckling;

    Sammanfattning : Platsskapande syftar på processen där individen bygger en relation till den fysiska miljön av en plats. Barns sätt att se och skapa platser på är flexibelt och mjukt i sitt uttryck, till skillnad från vuxenvärldens strikta konstruktioner av plats, och platsskapande är en väsentlig aspekt för barn att upptäcka och förstå sin omvärld. LÄS MER

  3. 3. PÅ ANDRA SIDAN STAKETET : Rumsligheter och samexistens i miljöer utanför förskolans avgränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Pernilla Ervelin; Towe Ödegaard; [2022]
    Nyckelord :Förskola; skogen; rumsligheter; tillblivelse; föränderlighet; kraft;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att studera hur barns förståelse av skogen kan förändras, hur skogen kan bli olika rumsligheter, rörelser och kroppar. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur skogen kan bli olika slags rumsligheter när barnen tar plats och erbjuds inflytande vid utflykt och vistelse i skogen. LÄS MER

  4. 4. En etnografisk studie om barns plats- (och identitets)skapande i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Hjertqvist; [2021]
    Nyckelord :Förskolans utomhusmiljö; barns platsskapande; barns identitetsskapande; social interaktion; social koreografi;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar hur barn skapar och kommunicerar platser i förskolans utomhusmiljö. Detta harundersökts i form av en etnografisk studie på en förskola. LÄS MER

  5. 5. Där generationerna möts : en studie om delade utemiljöer mellan äldre och barn

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Vera Shaswar; [2020]
    Nyckelord :äldre; barn; utemiljö; samverkanshus; förskola; vård- och omsorgsboende; ålderssegregering;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker barns och äldres behov av utemiljöer och huruvida en gemensam utemiljö kan uppfylla båda gruppers behov. I uppsatsen undersöks och presenteras egenskaper i miljön som barn gynnas av i sin lek och utveckling. LÄS MER