Sökning: "barns röster"

Visar resultat 16 - 20 av 122 uppsatser innehållade orden barns röster.

  1. 16. De Yngsta Barnens Inflytande I Relation Till Digitala Redskap : En Kvalitativ Studie Utifrån Förskollärares Perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Pernilla Bengtsson-Johansson; [2023]
    Nyckelord :Childrens influence; democratic ways to work; digital tool; learning environment; teacher s approach; Barns inflytande; demokratiskt arbetssätt; digitala redskap; förskollärarens förhållningsätt; lärmiljö;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan betonas starkt att barn ska ha inflytande över sin utbildning i förskolan samt att de ska utveckla adekvat digital kompetens. Min studie syftar till att bidra med kunskaper om hur förskollärare skapar möjligheter för de yngsta barnen att få inflytande i relation till digitala redskap. LÄS MER

  2. 17. "Det viktigaste är att vi får lära känna varandra" : En upplevelsebaserad studie kring förskolebarns erfarenheter av att vistas på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kajsa Pettersson; Kathrine Lindblom; [2023]
    Nyckelord :prescool; children s experiences; children s perspective; intersubjectivity; listening; Barns perspektiv; lyssnande; intersubjektivitet; förskola; barns röster;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera barns perspektiv kring vad de har för erfarenheter av att vistas på en förskola för att bidra med kunskaper om de äldsta förskolebarnens upplevelser genom att svara på tre frågeställningar vilka är; hur beskriver barnen sina upplevelser av leken, vilka upplevelser har förskolebarnen av de vuxna samt vad upplever barnen att en förskola behöver. Studien är kvalitativ och baseras på tre genomföranden där samtalspromenader och fokusgrupper som metod använts. LÄS MER

  3. 18. “Utan det så kommer vi ingenstans” : en kvalitativ studie av förskollärares arbete med pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Justyna Glogowska; Linnea Kindblom; [2023]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; förskollärare; förskola; dokumentation; reflektion;

    Sammanfattning : Följande examensarbete behandlar ämnet pedagogisk dokumentation i förskolan. Med sitt ursprung i Reggio Emilia-pedagogiken har pedagogisk dokumentation vuxit fram som ett sätt att synliggöra barns röster. LÄS MER

  4. 19. Barns delaktighet i domar rörande vårdnadsöverflytt : En kvalitativ studie av tingsrättsdomar

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Therese Jern; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har barns delaktighet i tingsrättsdomar som rör vårdnadsöverflyttning undersökts. Syftet med studien var att undersöka hur barns röster och viljor hanteras i rättsprocessen och vilka perspektiv som dominerar i domarna. LÄS MER

  5. 20. Konstruktioner av barn som målsägare och dess brottsofferstatus – En kvalitativ textanalys av tingsrättsdomar gällande barnfridsbrott

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Eleonora Håkansson; Linda Dürholt; [2022-10-17]
    Nyckelord :Barnfridsbrott; barn som målsäganden; brottsofferstatus; bevittna; konstruktioner;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att bidra med förståelse kring lagen om barnfridsbrott i form av hur barn konstrueras som målsägande i tingsrättsdomar, samt vad det kan få för betydelse för barnets brottsofferstatus. Åtal som rör indirekta offer är ett komplext ämne och arbetet bidrar således med en fördjupad kunskap i hur den rättsliga bedömningen i olika barnfridsbrott hittills sett ut samt hur det kan påverka brottsofferstatusen. LÄS MER